Economie

Moldova a amânat introducerea de noi reguli pentru importul de mașini. Ce s-a întâmplat și ce se va schimba după 6 mai

Autoritățile au prelungit până pe 6 mai posibilitatea importului de mașini și uleiuri fără aplicarea măsurilor de responsabilitate extinsă a producătorului (REP), adică măsuri pentru eliminarea acestora. NM a fost informat despre acest lucru de către serviciul de presă al Ministerului Protecției Mediului, transmite sursa.

Prelungirea a venit după ce s-a știut că zeci de mașini noi importate în Moldova de importatori au fost blocate la vamă.

Această problemă a fost semnalată de autoblog.md și au existat și postări pe rețelele de socializare. După cum reiese din publicații, mașinile nu sunt vămuite de serviciul vamal moldovenesc, deoarece importatorii nu pot lua măsuri pentru eliminarea lor ulterioară.

După cum a declarat pentru NM Vasile Stepanuk, manager de politici al Camerei Americane de Comerț din Moldova AmСham, problema a apărut după intrarea în vigoare a unor prevederi din legea deșeurilor. Astfel, conform acestei legi, importatorii de produse sunt responsabili și pentru eliminarea deșeurilor după utilizarea acestora – în acest caz, mașinile care au încetat să mai fie folosite. „Având în vedere că nu avem producție [de mașini], importatorii trebuie să introducă responsabilitatea extinsă a producătorului (măsuri pentru eliminarea unui produs după utilizare – NM). În acest caz, importatorii trebuie fie să o facă singuri, dar în acest caz trebuie să asigure ei înșiși infrastructura pentru eliminarea produselor, fie să contacteze organizațiile care fac acest lucru. „[Se numește] un sistem colectiv”, spune Stepanuk.

În mai anul trecut, autoritățile au interzis importul de baterii și acumulatori, echipamente electronice, mașini, uleiuri, ambalaje și anvelope pentru agenții economici neînregistrați la Agenția de Mediu în conformitate cu regulile REP. Deși regulile au intrat în vigoare în mai anul trecut, implementarea lor, potrivit expertului, a fost prelungită în mod repetat – până la 1 februarie 2025. În acest timp, am reușit să rezolvăm problema în aproape toate categoriile de produse. „Nu avem sisteme colective responsabile pentru mașini în acest moment. Pe 6 februarie a avut loc o ședință la Ministerul Mediului, din care a reieșit că sunt două aplicații din sisteme colective care ar urma să fie implicate în reciclarea mașinilor în așteptarea înmatriculării la Agenția de Mediu. În plus, unii importatori doresc să se unească și să-și creeze propriul sistem care să se ocupe de reciclare”, a spus expertul.

Potrivit acestuia, această măsură va fi implementată oricum, deoarece este legată de armonizarea cu legislația europeană și se aplică în Europa.

#Moldova #mașini #import #reguli

Related Articles

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Back to top button