În Statele Unite, pachetul de ajutor propus de Joe Biden pentru Ucraina, Israel și Taiwan a fost discutat încă de la sfârșitul lunii octombrie. S-a întâlnit cu opoziție în ambele camere ale Congresului, iar miercuri, 6 decembrie, a fost blocată de republicani în Senat. Vizita de două zile a lui Vladimir Zelenski la Washington este dedicată în mare măsură acestei probleme. Cum se leagă dificultățile legate de proiectul de lege privind ajutorul Ucrainei cu scindarea Partidului Republican? Și cum se poate termina totul? Meduza a vorbit despre acest lucru cu Elizabeth Hoffman, cercetător la Centrul pentru Studii Strategice și Internaționale (CSIS).
— De la sfârșitul lunii octombrie, Congresul nu a putut să adopte un proiect de lege privind asistența militară pentru Ucraina. Cum ar arăta procesul de ajutor într-o situație ideală?
„În mod ideal, ajutorul acordat Ucrainei ar fi trebuit să facă parte din finanțarea generală a guvernului SUA, trecând drept credite de bază prin Camera Reprezentanților și Senat. Aceasta ar însemna includerea de fonduri suplimentare pentru Ucraina în facturile de finanțare ale Departamentului de Apărare al SUA și Departamentului de Stat.
În prezent, Congresul oferă fonduri prin finanțare suplimentară: aceasta este de obicei activată atunci când apar evenimente în afara normei, așa cum a fost cazul la începutul unei invazii la scară largă. La începutul războiului, nimeni nu putea prezice cât va dura și ce resurse vor fi necesare. Prin urmare, în trecut au existat mai multe proiecte de lege care au fost adoptate de urgență pentru finanțarea Ucrainei.
— Ce se întâmplă acum în Congres?
În acest moment, sunt în desfășurare discuții cu privire la un pachet de ajutor care ar combina finanțarea pentru Ucraina, Israel, regiunea Indo-Pacific (în principal pentru Taiwan) și granița de sud a Statelor Unite. Principalele negocieri au loc în Senat pentru că munca în Camera Reprezentanților s-a oprit din cauza schimbării vorbitorului.
După înțelegerea mea, este deja clar cum va arăta acordul privind Ucraina, Israel și Taiwan. Piesa de poticnire sunt prevederile privind granița de sud a SUA și reformele de imigrare. Un grup de senatori elaborează acum o abordare pentru a adopta întregul pachet, care ar putea apoi să se îndrepte către etajul Camerei pentru un vot.
Sunt optimistă. Cred că decizia privind finanțarea Ucrainei va fi luată, singura întrebare este momentul – în decembrie sau ianuarie. Termenul limită pentru finanțarea guvernului SUA este sfârșitul lunii ianuarie.
— Să clarificăm încă o dată: din cauza faptului că nu a fost posibil să adoptăm un buget general, a trebuit mai întâi să adoptăm un buget pe termen scurt, apoi să depunem un proiect de lege privind finanțarea suplimentară a inițiativelor de politică externă, care include asistență militară pentru Ucraina?
Da, totul este adevărat. Aceste procese au loc separat.
— Care sunt principalele motive pentru care proiectul de lege nu a fost încă aprobat?
Procesul de adoptare a proiectelor de lege în Camera Reprezentanților este acum foarte complicat de faptul că niciuna dintre partide nu are un avantaj decisiv și de prezența unei reguli conform căreia chiar și un membru al majorității din Cameră poate iniția demisia vorbitorului. Când președintele anterior, Kevin McCarthy, a promovat în Congres un proiect de lege pentru a continua finanțarea guvernului SUA, unii republicani au fost nemulțumiți. Acest lucru face dificil pentru noul vorbitor Mike Johnson să-și dea seama cum să avanseze.
Cred că dacă proiectul de lege [privind inițiativele de politică externă a SUA] ar fi introdus acum, ar fi adoptat cu o majoritate covârșitoare de voturi atât din partea republicanilor, cât și a democraților. Cu toate acestea, problema este că, chiar dacă câțiva membri ai Camerei Reprezentanților sunt nemulțumiți de el, acest lucru poate fi folosit pentru a elimina Președintele. Deci, congresmenii încearcă să găsească un echilibru pentru a asigura sprijinul continuu pentru Ucraina.
— De ce măsurile de consolidare a controlului la granița cu Mexic ar putea ajuta la aprobarea ajutorului pentru Ucraina?
Dispozițiile privind frontiera de sud a SUA din acest document sunt necesare pentru a obține un sprijin larg din partea republicanilor din Camera Reprezentanților. Problema frontierei de sud este o problemă bipartizană care a fost dezbătută de ani de zile. Situația politică actuală din Camera Reprezentanților este dificilă. Ea decurge din faptul că membrii House Freedom Caucus, aripa mai conservatoare a Partidului Republican, nu susțin în mod deosebit ajutorul acordat Ucrainei. Acesta a fost cazul în urmă cu un an și continuă până în zilele noastre. Deci, chiar dacă majoritatea Partidului Republican este în favoarea susținerii proiectului de lege, minoritatea va avea mult mai multă putere și se va putea opune acestora. Așadar, congresmenii încearcă să găsească un compromis: dacă membrii Parlamentului pentru Libertatea Camerei sunt suficient de mulțumiți de prevederile de frontieră, ei vor vota pentru ajutor pentru Ucraina.
— Adică, din punct de vedere tehnic, Ucraina ar putea adopta un proiect de lege separat, dar din punct de vedere politic acest lucru ar crea probleme.
Așa este, această dispută este acum cauzată doar din motive politice. Dacă proiectul de lege privind ajutorul Ucrainei ar fi supus la vot separat, majoritatea Congresului ar vota pentru el. Acum acest lucru este îngreunat de reguli complexe și de situația din cadrul Partidului Republican.
— Adică, ar fi incorect să spunem că pachetul de ajutoare pentru Ucraina nu a fost încă adoptat pentru că pur și simplu nu le pasă parlamentarilor acest lucru și nu consideră această problemă importantă? Din exterior, uneori pare că situația arată exact așa.
Această înțelegere este greșită. Majoritatea membrilor Camerei Reprezentanților sunt profund îngrijorați de soarta Ucrainei și se angajează să o susțină în continuare în confruntarea cu Rusia.
— Ce alte probleme de pe agenda politică a SUA influențează procesul decizional asupra Ucrainei?
Acum, desigur, acesta este un război în Israel. La începutul războiului din Ucraina, mulți au spus că sprijinirea forțelor armate ucrainene în lupta împotriva Rusiei ar determina Statele Unite să cheltuiască mai puțin pentru contracararea Chinei, în special în cazul unei potențiale invazii chineze a Taiwanului. Cred că aceasta este o dihotomie falsă.
În plus, în timp ce economia SUA se descurcă foarte bine prin toate măsurile, mulți oameni se simt nesiguri din punct de vedere economic. Printre alegătorii care influențează în cele din urmă deciziile luate de liderii americani, există sentimentul că banii sunt cheltuiți pentru problemele din străinătate în loc să rezolve problemele acasă.
Un alt motiv este un sentiment din ce în ce mai mare de frustrare după deceniile petrecute în Afganistan și Irak petrecute de Statele Unite. Mulți oameni se uită cum, după douăzeci de ani de intervenție americană, nimic nu s-a schimbat în aceste țări. Regiunea rămâne în agitație, iar talibanii și-au recăpătat puterea. Unii americani se gândesc: „Vom cheltui atât de mulți bani într-o altă regiune și același lucru se va întâmpla acolo?”
Acestea sunt situații complet diferite, dar pentru americanul obișnuit care nu urmează politica externă foarte îndeaproape, ele trezesc sentimente similare.
— Credeți că Partidul Republican va putea depăși criza? La urma urmei, motivele sale sunt în mod clar mult mai profunde decât dezacordurile legate de războiul din Ucraina. Cum se poate descrie acest conflict?
— Ai dreptate, conflictul din partid nu este cauzat de Ucraina. Ideea este o înțelegere diferită a poziției SUA pe scena mondială. Sunt cei care spun că Statele Unite nu ar trebui să fie preocupate de conflictele externe, ci mai degrabă ar trebui să se concentreze pe problemele de acasă. Alții spun că SUA trebuie să continue să fie un jucător pe scena mondială.
Problema rolului Statelor Unite este una dintre cele mai dezbinătoare pentru partid în acest moment și planează asupra întrebării: Partidul Republican este într-adevăr un partid sau diviziunile ideologice din interiorul său sunt atât de profunde încât sunt deja doua partide? În multe privințe, Partidul Republican este cu adevărat două partide diferite, dar sincer să fiu, nu știu unde vor duce aceste diferențe. Asistăm acum la o restructurare fundamentală a sistemului american de două partide. Nu va fi rapid, dar cred că se va întâmpla.
— Există neînțelegeri între republicani și democrați cu privire la finanțarea Ucrainei?
„Nu aș caracteriza acest lucru drept un dezacord între republicani și democrați, pentru că nu există o poziție comună între republicani în această problemă. În general, cred că este o dezbatere între diferite tipuri de oameni. Unii cred că războiul din Ucraina este cel mai important conflict al erei noastre și, dacă Ucraina nu va câștiga, Rusia va continua să lupte. Ei cred că pentru Putin nu este vorba atât de Ucraina, cât de restabilirea Imperiului Rus, că până la urmă acest conflict se va extinde în alte țări și nu putem permite acest lucru. Alții – parte din Partidul Republican – spun că războiul din Ucraina nu este o problemă a SUA, este o problemă europeană. Potrivit acestora, războiul nu afectează Statele Unite, așa că nu are rost să investești în el.
Mă tem că poziția lor este miop. În opinia mea, dacă SUA nu sprijină Ucraina și nu asigură înfrângerea decisivă a lui Vladimir Putin, războiul se va extinde în alte părți ale Europei. În cele din urmă, SUA se vor implica și, pe termen lung, o astfel de participare va costa mult mai mulți bani și, eventual, viețile soldaților americani.
— Are administrația prezidențială a SUA oportunități alternative de a aloca bani Ucrainei? Din ce alte surse se poate face acest lucru?
Există un sistem prezidențial de retragere. În ultimul an și jumătate, ea a atras multă atenție pentru că a fost obișnuită constant să susțină Ucraina. PDA permite administrației să ia în esență armele existente din stocuri și să le trimită în Ucraina. Administrația Biden va putea continua să facă acest lucru în limitele sumei stabilite de Congres – ar trebui să se încadreze în costul aproximativ al armelor (acest lucru se datorează contabilității și proceselor birocratice plictisitoare). Administrația estimează că puțin din această sumă a mai rămas acum, așa că vor avea nevoie de ajutor din partea Congresului pentru a crește acea sumă sau a extinde autoritatea pentru a putea continua livrările. Aceasta este una dintre opțiuni.
În plus, atunci când Congresul alocă bani unei administrații prezidențiale, adesea acordă ceea ce se numește o autoritate de transfer, care îi permite să ia bani într-un scop și să îi dea altuia. Cu toate acestea, aceste sume sunt de obicei foarte limitate, deoarece sunt destinate schimburilor mici și nu lucrurilor majore. Prin urmare, sume potenţiale mici de bani ar putea fi transferate în Ucraina pentru a ajuta la reducerea decalajului [în finanţare] înainte ca proiectul de lege să fie adoptat. Dar aceasta va fi o soluție pe termen scurt la o problemă specifică.
— În timpul războiului, Statele Unite au alocat cel puțin 12 miliarde de dolari pentru comenzile de arme pentru Ucraina. Poate că proviziile de pe această linie ar putea ajuta Ucraina acum, în timp ce problema finanțării suplimentare nu a fost rezolvată?
Da, chiar a existat o astfel de inițiativă. Există două mari categorii în care fondurile cheltuite pe arme pentru Ucraina pot fi combinate. Unul este banii care merg pentru achiziționarea de arme de la producătorii americani și expedierea ulterioară a acestora în Ucraina. Acest program se numește Inițiativa Ucrainei de Asistență în Securitate (USAI). Cealaltă categorie sunt banii cheltuiți pe producție pentru a înlocui stocurile americane. Cele mai multe dintre armele pe care SUA le trimit în Ucraina sunt luate din stocuri, așa că banii sunt duși la reumplerea acestora. Nu vă pot da un răspuns exact despre starea actuală a producției de noi arme – nu există prea multe informații despre această problemă în domeniul public.
— Cât de mult ajutor au acordat Statele Unite Ucrainei de la începutul războiului?
În total, s-au cheltuit aproximativ 113 miliarde de dolari: 55% din această sumă a fost asistență militară, restul a fost fie sprijin bugetar direct, fie asistență umanitară.
— Cât vor dura cele 61,4 miliarde de dolari care sunt definiți în prezent pentru Ucraina în bancnotă?
„Depinde de cum arată de fapt defalcarea [ajutoarelor din factură]”. Pe baza cererii adresate Congresului de către administrația Biden, cred că aceștia estimează că acești bani ar trebui să dureze aproximativ un an până la alegerile din noiembrie. Pe măsură ce ne apropiem de alegerile din SUA, va deveni mult mai dificil să obținem ceva, în special să cheltuim bani pentru Ucraina.
De asemenea, trebuie avut în vedere că intervalul de timp pentru care această sumă poate fi suficientă depinde și de cât de repede poate cheltui Ucraina această sumă, de ce aliați europeni o vor furniza și de ce întorsătură va lua războiul.
— Este posibil ca sumele specificate în factură să se modifice?
Da, este foarte posibil. Totul depinde de ceea ce este de acord Senatul. Acum toate aceste discuții au loc cu ușile închise. Este foarte posibil ca in pachetul final sa vedem o suma mai mare decat a cerut administratia. De anul trecut, au fost adoptate patru proiecte de lege privind finanțarea suplimentară pentru Ucraina. De trei ori Congresul a însuşit mai mult decât a cerut administraţia. Așa că această întorsătură a evenimentelor nu va fi șocantă.
Cu toate acestea, trebuie să fim atenți cu o astfel de prognoză: Israelul este în prezent în război și există și alte probleme care ar putea îngreuna pentru Congres să aloce mai multe fonduri decât a cerut președintele. Sper că suma pe care o stabilește Congresul nu va fi semnificativ mai mică decât solicitarea acestuia.
— Dacă Congresul nu poate lua o decizie privind acordarea asistenței militare până la sfârșitul anului calendaristic, ce va însemna aceasta pentru politicienii americani și pentru Ucraina?
„Cu cât această dezbatere se prelungește, cu atât devine mai dificilă pentru politicienii americani. Într-un an electoral, congresmenilor, în special membrii Camerei, le va fi mai greu să cheltuiască bani pentru inițiative străine, deoarece alegătorii lor sunt interesați în primul rând de bunăstarea economică a propriei țări.
Dacă vorbim despre guvernul ucrainean, ei sunt foarte îngrijorați că SUA ar putea înceta să-i susțină. Politicienii ucraineni sunt frustrați de ceea ce se întâmplă. Este posibil ca aceștia să negocieze cu alți parteneri, sperând să găsească mai multe finanțări și un sprijin sporit pentru a se proteja împotriva altor posibile întârzieri.