Comerțul cu petrol rusesc pentru încărcarea din martie către principalii cumpărători din Asia a stagnat, după ce a apărut o diferență mare de preț între cumpărători și vânzători în China, iar costurile pentru închirierea de nave neafectate de sancțiuni au crescut semnificativ, potrivit traderilor și datelor de transport, conform sursei.
Statele Unite au impus sancțiuni noi pe 10 ianuarie vizând lanțul de aprovizionare cu petrol al Rusiei, ceea ce a dus la o creștere a tarifelor de transport, deoarece unii cumpărători și porturi din China și India au evitat navele sancționate.
Ofertele pentru petrolul ESPO Blend rusesc, exportat din portul Kozmino din Pacific, au sărit la premii de 3-5 dolari pe baril față de ICE Brent, pe bază de livrare EX-Ship (DES) către China, după ce tarifele de transport pentru o navă Aframax pe ruta respectivă au crescut cu câteva milioane de dolari, au declarat trei traderi familiarizați cu acest tip de petrol.
Înainte de sancțiunile din ianuarie, cererea puternică din iarnă și creșterea prețurilor pentru gradele concurente din Iran au determinat ca primele spot pentru petrolul ESPO Blend să crească până aproape de 2 dolari pe baril către China, cel mai mare nivel de la începutul războiului din Ucraina din 2022, ale cărui efecte au dus la reduceri de până la 6 dolari.
În India, directorul financiar al Bharat Petroleum Corp Ltd (BPCL) a declarat pentru Reuters săptămâna trecută că nu a primit oferte noi pentru livrarea din martie, așa cum ar fi primit în mod normal, și se așteaptă ca numărul de livrări pentru martie să scadă comparativ cu lunile ianuarie și decembrie.
India primește în mod obișnuit oferte pentru petrolul rusesc în mijlocul fiecărei luni.
Imagine: ilustrativă, sursa