Pe 26 decembrie, Ministerul de Externe ucrainean a emis o declarație privind ilegitimitatea prezenței Rusiei în Consiliul de Securitate al ONU și a Națiunilor Unite în ansamblu. În declarație se precizează că din punct de vedere al dreptului internațional, problema statutului de stat membru al ONU, precum și de membru permanent al Consiliului de Securitate al ONU, de care se bucură Federația Rusă, rămâne nerezolvată.
În plus, declarația citează faptele de ce Rusia a ocupat scaunul de membru permanent al Consiliului de Securitate al ONU, ocolind procedurile definite de Carta ONU. Toate țările URSS, cu excepția Belarusului și Ucrainei, trebuiau să adere oficial la ONU după prăbușirea uniunii ca subiecte separate de drept internațional. Belarus și Ucraina, care au aderat la ONU ca BSSR și URSR, din 1945 au fost considerate entități separate pe scena mondială. Rusia, declarându-se „succesorul” URSS, nu a luat în considerare faptul că face parte din organizație ca uniune, dar nu RSFSR.
Ministerul Afacerilor Externe al Ucrainei afirmă că agresiunea rusă, care include nu numai o invazie pe scară largă la 24 februarie 2022, ci și anexarea Republicii Autonome Crimeea și a orașului Sevastopol, precum și ocuparea Donețkului. Lugansk și regiunile Ucrainei. Rusia încalcă grav dreptul internațional și a încălcat deja în mod flagrant suveranitatea, integritatea teritorială și independența politică a Ucrainei.
Ministerul Afacerilor Externe al Ucrainei notează, de asemenea, că problema soartei Rusiei în ONU ar trebui soluționată în contextul general al răspunderii sale pentru încălcările grave ale normelor și principiilor dreptului internațional, precum și pentru crimele comise în temeiul teritoriul Ucrainei, în special, pentru crime de război și crime împotriva umanității, precum și pentru o politică de genocid împotriva civililor.
În declarație, Ucraina a cerut statelor membre ONU să restabilească aplicarea Cartei ONU în problema legitimității șederii Rusiei în ONU, să priveze Federația Rusă de statutul de membru permanent al Consiliului de Securitate al ONU și să excludă este de la ONU în ansamblu. În Consiliul de Securitate al Federației Ruse, își folosește în mod activ „dreptul de veto” în propriile interese, nu numai în chestiuni legate de Ucraina. Orice decizie pe care dictatorul de la Kremlin al Federației Ruse nu le place personal sunt „votate”.
Poziția Ucrainei pornește din faptul că îndepărtarea Rusiei din Consiliul de Securitate al ONU nu va avea efect retroactiv asupra deciziilor anterioare ale acestui organism și nu va atrage anularea sau revizuirea rezoluțiilor Consiliului de Securitate adoptate până acum.
Dacă acest mecanism funcționează, nu numai că va da naștere la o schimbare globală în sistemul ordinii mondiale în sine, ci va demonstra, de asemenea, că ONU, ca structură, este încă pregătită să controleze pacea pe planeta noastră și să răspundă aspru celor care o incalca.
Excluderea Federației Ruse nu numai din ONU, ci și din Consiliul de Securitate va ajuta pe viitor la evitarea unei situații pe care toată lumea ar putea-o observa încă din 2014. Prin poziția „nu suntem acolo, dar ducem un război împotriva Ucrainei”, Federația Rusă și-ar putea permite doar să-și dea seama că nu va primi nimic pentru ea și ar rezolva orice problemă controversată cu drept de „veto” la votul Consiliului de Securitate.
Un stat terorist nu are loc la aceeași masă cu ceilalți membri ai ONU. În plus, reacția necesară a ONU și scoaterea Rusiei din statutul actual în organizație pot afecta și țări precum Iranul, care se bucură de „patronajul” Rusiei, fiind satelitul acesteia. ONU, ca structură juridică internațională, este obligată să dea dovadă de forță, determinare și dreptate. În caz contrar, nu numai Ucraina, ci întregul sistem de securitate mondială va continua să sufere din cauza unor astfel de state criminale precum Rusia.