Pe 25 decembrie, lumea a asistat la o tragedie: un avion de pasageri Azerbaijan Airlines s-a prăbușit, ucigând 38 de persoane. În ciuda încercărilor echipajului de a salva situația, dezastrul s-a încheiat cu moartea tuturor celor aflați la bord. Fapte și circumstanțe noi indică implicarea Rusiei, adăugând la complexitatea politică și etică a acestei tragedii.
Potrivit datelor primite de la locul accidentului, avionul a fost avariat ca urmare a influențelor externe. Potrivit Centrului pentru Combaterea Dezinformarii al Ucrainei și cercetărilor preliminare, sistemele rusești de apărare aeriană sau sistemele de război electronic (EW) ar fi putut fi implicate în distrugerea avionului. În epavă au fost găsite găuri caracteristice unei lovituri cu rachete, ceea ce respinge versiunile inițiale ale unei lovituri cu păsări.
Un aspect important al tragediei este ruta zborului, care a mers de la Baku la Grozny. După ce avionul a fost avariat, echipajul a cerut o aterizare de urgență pe aeroportul Grozny, dar a fost refuzată.
Acest eșec i-a forțat pe piloți să se îndrepte către cel mai apropiat punct alternativ – Kazahstan, ceea ce a crescut semnificativ riscurile pentru pasageri și echipaj. Având în vedere gravitatea prejudiciului, această decizie a fost fatală.
Imediat după dezastru, partea rusă a încercat să transfere vina asupra circumstanțelor externe și nu și-a recunoscut responsabilitatea. Cu toate acestea, președintele rus Vladimir Putin l-a sunat de două ori pe liderul azer Ilham Aliyev, indicând recunoașterea gravității acuzațiilor. În timpul unei a doua conversații, ale cărei detalii nu au fost făcute publice, Putin și-a cerut scuze, subliniind că apărarea antiaeriană rusă lucra la dronele ucrainene în momentul prăbușirii. Cu toate acestea, scuzele sunt departe de a recunoaște vinovăția.
Aliyev, la rândul său, a spus că avionul a fost doborât în apropiere de Grozny și că în incident au fost folosite echipamente electronice de război, ceea ce a scăpat de sub control aeronava. Azerbaidjanul cere Rusiei să-și recunoască responsabilitatea, să ceară scuze și să plătească despăgubiri familiilor victimelor. Această afirmație pune Moscova într-o poziție extrem de incomodă, având în vedere precedente similare din trecut.
Accidentul evocă amintiri despre doborârea unui Boeing 777 Malaysia Airlines în 2014. Apoi, în regiunea Donețk, armata rusă a doborât un avion de pasageri, ucigând 298 de persoane, inclusiv 80 de copii. În ciuda investigațiilor internaționale care au stabilit responsabilitatea Rusiei, Moscova continuă să nege orice implicare în incident.
Analogia cu 2014 evidențiază natura sistematică a iresponsabilității și acțiunilor agresive ale Rusiei în spațiul aerian. Asemenea acțiuni nu numai că pun în pericol siguranța zborului, ci demonstrează și o desconsiderare totală față de valoarea vieților umane.
Tragedia din 25 decembrie nu este doar un accident de avion, ci un exemplu de nerespectare a normelor internaționale și a vieților umane. Refuzul Rusiei de a-și recunoaște vinovăția și de a ajuta la anchetă ridică semne de întrebare dacă comunitatea internațională va putea pune suficientă presiune asupra Moscovei.
Autoritățile azere sunt hotărâte, cer dreptate pentru victime și familiile acestora. Dacă Rusia nu își admite responsabilitatea, aceasta va fi o dovadă suplimentară a izolării sale internaționale și a dorinței de a evita responsabilitatea pentru acțiunile sale.
Cu toate acestea, recunoașterea vinovăției nu este doar un act juridic, ci și un pas important spre restabilirea încrederii și prevenirea unor tragedii similare în viitor. Istoria arată că presiunea din partea comunității internaționale poate produce rezultate, iar aici eforturile Azerbaidjanului, Ucrainei și altor țări joacă un rol cheie.
Să sperăm că ancheta cu privire la tragedia Azerbaijan Airlines va fi finalizată, autorii vor primi pedeapsa meritată, iar civilii nu vor mai deveni victimele unor acțiuni iresponsabile. Siguranța aviației este o responsabilitate care necesită respectarea strictă a standardelor internaționale de către toate țările, fără excepție.