Război în Ucraina

The Economist: Ucraina primește în sfârșit mult-doritele avioane F-16

Ucraina primește în sfârșit mult-doritele avioane F-16, notează The Economist, care afirmă că prima escadrilă ar urma să vină pe la finele lui septembrie 2023. Prin urmare, prea târziu pentru a juca un rol important în contraofensiva așteptată să înceapă în orice moment.

Ucrainenii au cerut avioane de luptă occidentale aproape începând cu ziua invaziei. Dar răspunsul Pentagonului, care poate bloca alte țări ce utilizează modelele de avion F-16 de la furnizarea avioanelor de fabricație americană, a fost întotdeauna negativ. Motivele invocate au fost de două feluri, transmite agora.md

Primul set de refuzuri erau presupus practice. Mai exact, se afirma că arr fi nevoie de 18 luni pentru a antrena piloții ucraineni și echipajul de la sol să piloteze și să întrețină avioane atât de sofisticate și de necunoscute ca F-16. În plus, pistele ucrainene nu aveau un standard suficient de ridicat. Costurile ar fi fost prohibitive. Ucraina, așa cum a afirmat cu condescendență președintele Statului Major al SUA, generalul Mark Milley, ar trebui să se concentreze asupra altor priorități.

Al doilea set de motive a implicat îngrijorarea că Rusia ar considera o astfel de acțiune ca o escaladare, o scuză care a fost folosită și pentru a întârzia furnizarea către Ucraina a armelor cu rază lungă de acțiune (cum ar fi rachetele Himars) și de tancuri. Teama de escaladare a fost întotdeauna principalul considerent, dar a fost atât în contradicție cu primul, cât și prefăcută. Dacă avioanele F-16 nu ar fi contribuit prea mult la creșterea capacităților Ucrainei, de ce i-ar fi îngrijorat pe ruși? Și, oricum, care ar fi fost probabil răspunsul rusesc? A le oferi ucrainenilor o aeronavă care a intrat pentru prima dată în serviciu în urmă cu aproape 50 de ani nu era foarte probabil să îl împingă pe Vladimir Putin să facă pasul catastrofal de a folosi arme nucleare, susține The Economist.

Două lucruri au schimbat poziția americană. Primul a fost presiunea tot mai mare din partea aliaților. Britanicii au fost deosebit de aprigi, iar olandezii au anunțat că formează o coaliție pentru a trimite F-16 în Ucraina și că vor începe să instruiască piloții acesteia. Al doilea a fost o schimbare a obiectivelor de război în cadrul administrației, trecând de la asigurarea faptului că Rusia nu poate învinge Ucraina la susținerea unei victorii ucrainene. De altfel, acesta este lucrul care ar trebui să îngrijoreze Kremlinul chiar mai mult decât sosirea F-16 în sine.

Este discutabil dacă avioanele sunt într-adevăr piesa care ar schimba crucial cursul războiului pe care ucrainenii par să îl creadă. Nu există nicio îndoială că, dacă Ucraina primește între 40 și 60 de F-16, acestea vor aduce beneficii reale în materie de capacitate. Versiunea de F-16 pe care o va primi este cunoscută sub numele de Mid-Life Update (mlu), care a fost operată de mai multe forțe aeriene europene în ultimii 25 de ani. Printre actualizările mlu se numără o legătură de date care va permite aeronavelor ucrainene să se combine cu radarele de apărare aeriană terestre ale NATO, cum ar fi Patriot. Acest lucru va îmbunătăți eficiența împotriva rachetelor de croazieră rusești și, în general, va ajuta la apărarea spațiului aerian al Ucrainei mai bine decât flota sa în scădere de Mig-29, Su-27 și Su-24 din epoca sovietică. Spre deosebire de aceste avioane, F-16 poate transporta întreaga suită de rachete aer-aer și aer-sol folosite de America și aliații săi.

Dar cei care se așteaptă ca F-16 să ofere un bilet rapid spre superioritate aeriană ar putea fi dezamăgiți. În primul rând, orice avion de vânătoare din a patra generație care nu are caracteristici stealth va fi foarte vulnerabil la temutele rachete sol-aer S-400 ale Rusiei, unul dintre motivele pentru care în cadrul NATO toate aceste avioane sunt eliminate treptat în favoarea avioanelor F-35 din a cincea generație. Un alt motiv este radarul învechit an/ag66 pulse-Doppler al F-16 mlu, care nu poate egala nici raza de acțiune, nici achiziția de ținte a radarelor de care dispun versiunile ulterioare ale Su-35 și mig-31 rusești.

Cel puțin o problemă citată anterior ca motiv de reținere a avioanelor F-16 nu a dispărut. Acum știm că piloții ucraineni pot fi instruiți în patru luni, în timp ce echipajele de la sol contractate pot menține avioanele în zbor. Dar, chiar și așa  avioanele F-16 vor avea dificultăți în a decola de pe pistele accidentate sau deteriorate.

Ceea ce contează este ceea ce reprezintă avioanele F-16 în ceea ce privește angajamentul occidental, precum și ceea ce pot contribui la efortul de război. Ele vor ajuta Ucraina să câștige, dar nu sunt Wunderwaffe, așa cum mulți speră cu ardoare.

#Ucraina #avioane_F-16 #contraofensiva

Related Articles

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Back to top button