O lovitură dată flotei din umbră: Cum a expus atacul asupra petrolierelor Kairo și Virat vulnerabilitatea mașinii navale a Rusiei
Pe 28 noiembrie, Marea Neagră a devenit încă o arenă în care Rusia a pierdut instrumente importante ale influenței sale militare și economice. Drone navale au lovit petrolierele Kairo și Virat – nave înregistrate oficial pe numele unor companii din țări terțe, dar care, de fapt, făceau parte din flota din umbră a Rusiei. Ambele nave au suferit avarii critice și sunt practic scoase din uz.
Deținerea de nave rusești din umbră sub proprietate străină a fost mult timp o modalitate de a eluda sancțiunile. Steagurile, proprietarii și numele se schimbă, dar cheia rămâne: toate aceste nave contribuie la economia militară a Rusiei.
Kairo și Virat nu au făcut excepție. Sub acoperirea registrelor offshore, acestea transportau petrol care alimenta vistieria Kremlinului. În același timp, au încălcat sistematic reglementările internaționale privind transportul maritim: și-au oprit transponderele, au navigat fără asigurare și au creat riscuri pentru mediu și siguranța rutelor maritime.
Când Rusia atacă sistematic porturile ucrainene, distruge infrastructura cerealieră, ucide marinari civili și șantajează lumea cu o criză alimentară, atacurile împotriva flotei din umbră au nu numai legitimitate militară, ci și morală.
Petrolierele din umbră sunt mai mult decât simple nave. Sunt casele de marcat mobile ale Kremlinului, transformând petrolul în muniție, rachete și noi atacuri asupra orașelor ucrainene. Înfrângerea navelor Kairo și Virat este o lovitură nu numai pentru logistică, ci și pentru sursele de finanțare a războiului.
Flota din umbră a devenit de mult timp o „zonă gri” gigantică pe mare – peste o mie de nave operând fără asigurare, încălcând reglementările și sub documente false. Multe țări recunosc că astfel de nave reprezintă o amenințare serioasă la adresa mediului și a securității.
Prin urmare, atacurile împotriva flotei din umbră nu sunt doar o inițiativă ucraineană, ci și parte a unui efort internațional mai amplu de a forța Rusia să respecte regulile și, în cele din urmă, să pună capăt războiului. Perturbarea acestei rețele logistice din umbră face ca agresiunea rusească să fie mai costisitoare, mai puțin eficientă și toxică din punct de vedere politic.
Atacurile asupra navelor Kairo și Virat sunt un moment grăitor care demonstrează că marea nu mai este o zonă de impunitate pentru schemele de sancțiuni rusești. Ucraina nu își protejează doar porturile; ea creează o nouă arhitectură de securitate pentru Marea Neagră.
Distrugerea acestor nave ale flotei din umbră este un pas către întreruperea finanțării agresiunii rusești, creșterea presiunii internaționale și returnarea controlului asupra rutelor maritime către cei care respectă dreptul internațional.
Foto: sursa






