Pe 15 decembrie 2024, petrolierele rusești Volgoneft-212 și Volgoneft-239, aparținând flotei „din umbră” a Federației Ruse, s-au scufundat în Marea Neagră, provocând o gravă catastrofă ecologică prin vărsarea a peste 8.000 de tone de păcură. Navele, învechite și construite doar pentru navigație fluvială, operau în condiții maritime sub supravegherea Societății de Clasificare Ruse (RMRS), care le-a permis să navigheze în condiții de furtună, încălcând normele internaționale IMO, transmite sursa.
Potrivit ONU, aceste incidente nu sunt izolate: flota „din umbră” a Rusiei — compusă în mare parte din nave de tip Volgoneft — continuă să funcționeze în regiunile Mării Mediterane, Baltice și în special în bazinul Azov-Marea Neagră, cu până la 20 de nave active. Lipsa modernizării din anii ’90 și starea tehnică precară a acestor nave le transformă într-o amenințare constantă pentru siguranța navigației și mediul înconjurător.
Impactul accidentului este resimțit în Ucraina, Georgia, România, Bulgaria și alte state riverane. Păcură a fost identificată de-a lungul coastelor ucrainene și georgiene, inclusiv în Abhazia ocupată, dar și în Marea Azov, în apropiere de portul Berdeansk, controlat de Rusia. Sute de păsări marine, mamifere și specii de pești au fost afectate.
ONU subliniază că Rusia a declanșat o amplă campanie de dezinformare pentru a minimaliza consecințele ecologice și a ascunde implicarea flotei „din umbră”. Cu toate acestea, concluziile experților din Ucraina, Georgia și Estonia arată că daunele asupra mediului se vor resimți timp de peste 20 de ani.
Accidentul a fost recunoscut la nivel internațional. La 10 februarie 2025, Comisia Economică pentru Europa a ONU a confirmat gravitatea dezastrului și a cerut acțiuni urgente pentru îmbunătățirea siguranței maritime și protecția mediului. De asemenea, Organizația Maritimă Internațională, prin rezoluția A.1183(33) și declarația din 16 ianuarie 2025, a recunoscut riscurile ridicate generate de flota Volgoneft.
În iunie 2025, Canada a introdus sancțiuni împotriva flotei „din umbră”, vizând explicit navele Volgoneft-212 (aparținând „Kama Shipping”) și Volgoneft-239 (aparținând „Volgotransneft”). Astfel, pentru prima dată, a fost recunoscută oficial legătura directă dintre poluarea ecologică și companiile implicate în operarea flotei ilegale a Rusiei.
#Marea_Neagra #dezastru #petrol
Foto: sursa