În ultima perioadă, prețul la combustibil, la fel cu prețul la gaz reprezintă unele dintre cele mai vehiculate subiecte de către opoziție și presa afiliată acesteia. Prețurile sunt în creștere, ceea ce, cu siguranță reprezintă un factor nefavorabil pentru cetățenii de rând. Asemenea factori, totodată, reprezintă un instrument de manipulare cu eficiență ridicată.
Opoziția utilizează fenomenul scumpirii carburanților împotriva guvernării actuale, invocând că anume Președinta țării și Parlamentul sunt responsabile de această scumpire. În acest articol descriem în detaliu acest subiect, explicând cauza reală a creșterii prețurilor la carburanți.
Prețul carburanților – motivul real al creșterii
Creșterea s-a datorat parțial unei dublări a prețului petrolului față de anul trecut. Unii analiști cred că prețul petrolului ar putea crește în continuare. Și alte costuri, în afară de petrol, au determinat creșterea prețurilor la combustibil. O bună parte din retailerii de peste hotare și-au mărit marjele de profit. Comercianții cu amănuntul, în special cei mai mici, independenți, încearcă să-și refacă profiturile după scăderea abruptă a vânzărilor, determinată de condițiile de incertitudine generate de criza pandemică.
Pe lângă aceasta, în condițiile în care economiile globale ieșind din blocaje și transportul și producția a crescut, cererea de combustibil a crescut în întreaga lume. În aceste condiții, oferta globală de petrol nu a ținut pasul cu cererea în creștere – și a devenit deliberată. Organizația Țărilor Exportatoare de Petrol (OPEC) și aliații săi, numiți colectiv OPEC+, restricționează aprovizionarea cu petrol în acest moment.
Anul trecut, economia globală a experimentat o criză extrem de dăunătoare și costisitoare de supraofertă de petrol, atunci când cererea a scăzut în timpul blocajelor inițiale. Cartelul petrolului spune că nu vrea să se întâmple asta din nou. OPEC+ alimentează prin picurare barili suplimentari de producție de petrol înapoi pe piața globală în fiecare lună.
În acest context, nu se produce prea mult petrol în acest moment, deoarece există șansa ca noi focare de COVID să deraieze redresarea globală deja fragilă, iar asta ar submina din nou cererea globală de petrol. Astfel, cererea la petrol devine mai mare decât oferta, ceea ce determină o creștere a prețului, iar odată cu creșterea prețului la petrol, crește și prețul carburanților.
Republica Moldova – țara importatoare
Să nu uităm că, reieșind din specificul economic al Republicii Moldova, cea mai mare parte din produsele și serviciile consumate sunt importate. Anume din acest motiv, Republica Moldova nu are o libertate atât de mare în ceea ce privește influența prețurilor la așa produse, precum carburanții, spre exemplu.
În acest caz, jocul nu ne aparține – jucătorii din extern stabilesc prețurile de vânzare, iar agenții economici locali nu au decât să se conformeze cu ceea ce se petrece în lume. Organele locale au misiune de a controla corectitudinea de stabilire a prețurilor, dar nicidecum nu pot influența prețul în sine – la fel cum nici alte guverne ale altor țări nu pot influența acest lucru.
Dacă ar fi să urmărim exemplul altor țări, inclusiv a celor dezvoltate din punct de vedere economic, am observa și acolo o creștere considerabilă a prețurilor la carburanți. Acesta este un aspect firesc al pieței libere, dar se pare că pentru opoziția din Republica Moldova acesta nu este decât un instrument de manipulare deosebit de eficient.
Traian Albu