Cancelarul german Olaf Scholz va efectua o vizită surpriză la Belgrad, Serbia, vineri, 19 iulie, pentru a participa la semnarea unui acord de cooperare între UE și Serbia privind importul de minerale, inclusiv litiu.
Trei surse au povestit Politico despre acest lucru, relatează European Pravda.
După cum notează publicația, litiul este o materie primă importantă în producția de mașini electrice. Germania, ca cel mai mare producător auto din UE, are un interes puternic în asigurarea aprovizionării cu litiu – în special în Europa – pentru a-și reduce dependența de China.
Potrivit interlocutorilor, este de așteptat ca la ceremonia de semnare să participe și vicepreședintele Comisiei Europene, Maros Sefcovic.
Președintele Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, se gândea să se alăture călătoriei, dar participarea ei este incertă, având în vedere că mai trebuie să-și asigure realegerea pentru un al doilea mandat la votul de joi al Parlamentului European.
În mai, Sefcovic a declarat că un acord cu Serbia pe litiu ar putea fi încheiat „într-o perioadă scurtă de timp”.
Publicația a mai spus că vizita este neobișnuită, deoarece președintele sârb Aleksandar Vucic a fost în mare parte izolat în rândul liderilor europeni din cauza deschiderilor sale controversate către Rusia și China, a tensiunilor cu Kosovo și a acuzațiilor de fraudă electorală.
La începutul acestei săptămâni, guvernul sârb a anunțat că va relua lucrările la un proiect controversat de exploatare a litiului în vestul țării, după ce curtea constituțională a anulat săptămâna trecută o decizie anterioară de suspendare a lucrărilor.
Guvernul anterior de la Belgrad a oprit proiectul și a anulat licențele acordate gigantului minier britanic-australian Rio Tinto după proteste în masă în urmă cu mai bine de doi ani.
Mina Jadar, situată în apropierea orașului Loznica din vestul Serbiei, conține unele dintre cele mai mari zăcăminte de litiu din Europa.
Vucic a declarat luna trecută pentru Financial Times că mina, pe care intenționează să o deschidă în 2028, va produce 58.000 de tone de litiu pe an.
Să ne amintim că, anul trecut, mass-media a scris că Uniunea Europeană ar putea deveni la fel de dependentă de China pentru bateriile litiu-ion și pile de combustibil până în 2030, așa cum era cazul energiei rusești înainte de un război la scară largă împotriva Ucrainei.
De asemenea, miniștrii energiei din Uniunea Europeană au convenit să reformeze piața comună a energiei electrice.