Ministerul Educației elaborează un Plan pentru educația incluzivă pentru următorii 3-5 ani, care prevede soluții pe compartimentul incluziunii copiilor cu dizabilități severe. Planul prevede crearea așa-numitelor „unități de educație incluzivă” la nivel raional și se preconizează a fi aprobat până la finele anului.
Subiectul a fost abordat de ministrul educației, Dan Perciun, într-un live, transmite sursa.
Potrivit ministrului, planul prevede și creșterea adaptabilității instituțiilor la copiii cu dizabilități. În opinia sa, nu se va putea asigura în toate instituțiile de învățământ toate condițiile pentru toate tipurile de dizabilități. Ministerul Muncii și Protecției sociale s-ar putea să fie primul care să aibă și punct sanitar adaptat, rampă, marcaj special pentru persoanele care nu văd. Dan Perciun susține că pentru a se reuși asta în fiecare școală va fi scump, dar în același timp e nevoie ca măcar un număr minim de școli să corespundă pe deplin tuturor criteriilor de accesibilitate.
Ministrul educației susține că Republica Moldova a reușit să asigure un proces de incluziune pentru copii cu dizabilități și cu nevoi educaționale speciale. S-a reușit și asigurarea uniuni proces de dezinstituționalizare. Moldova a fost o țară cu multe orfelinate, dar am rămas o țară cu 600 de copii care mai sunt instituționalizați. Autoritățile încearcă să-i integreze pe deplin în procesul educațional și crede că aceasta este abordarea corectă.
În același timp, există o problema integrării copiilor cu dizabilități severe pentru care încă nu se face suficient în instituțiile de învățământ general, nu s-au alocat suficiente resurse și nu sunt peste tot aceleași facilități care să permită integrarea lor plenară. Sunt câteva exemple bune, unde se reușește integrarea copiilor cu dizabilități severe, dar nu există o soluție la nivel național. Planul pentru educația incluzivă prevede soluții pentru copiii cu dizabilități severe.