Societate

Modernizarea vămilor de la hotarul cu România costă tot mai mult

Comisia pentru Situații Excepționale (CSE) a Republicii Moldova a decis alocarea, din fondul de rezervă al Guvernului, a circa 23 de milioane de lei pentru modernizarea infrastructurii postului vamal Sculeni, raionul Ungheni.

Autorităţile nu oferă o explicaţie de ce au decis să aloce de urgenţă cele 23 de milioane de lei pentru modernizarea infrastructurii postului vamal Sculeni, Ungheni, transmite sursa.

Proiect finanțat de Uniunea Europeană

Conform dispoziției CSE din 24 mai, decizia a fost luată în contextul inițiativei „EU Solidarity Lanes” pentru implementarea în termen a proiectului „Reabilitarea şi modernizarea birourilor vamale de frontieră de pe granița România-Moldova, respectiv posturile vamale Albița- Leuşeni, Sculeni-Sculeni și Giurgiuleşti-Giurgiulești”, pentru onorarea angajamentelor asumate de Republica Moldova, prin intermediul Serviciului Vamal.

Acest proiect de infrastructură demarat încă în iunie 2019 este implementat de Autoritatea Vamală Română (în calitate de beneficiar lider), în parteneriat cu Serviciul Vamal al Republicii Moldova și reprezintă unul din proiectele majore de investiții de importanță strategică pentru dezvoltarea zonei de frontieră între statele partenere.

Proiectul este finanțat de Uniunea Europeană în cadrul Programului Operațional Comun România-Republica Moldova 2014-2020 prin Instrumentul European de Vecinătate.

Proiectul în valoare de 10 milioane euro, inclusiv 6,43 milioane grant de la UE, repartizat în cote egale de 50% – Serviciului Vamal al Republicii Moldova și Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) din România, trebuia să fie implementat, pe parcursul a 36 luni (adică până iunie 2022).

Un an și jumătate de licitații şi costuri mai mari

Necesitatea reabilitării celor trei posturi vamale era justificată prin faptul că sunt unele din cele mai traversate puncte la frontiera moldo-română, iar condițiile de activitate nu corespund întru totul exigențelor.

În cazul posturilor vamale Albița- Leuşeni și Giurgiuleşti-Giurgiulești lucrările au demarat relativ rapid şi au fost executate în mare parte în anii 2020-2022.

Mult mai proastă a fost situația cu reabilitarea și modernizarea PV Sculeni, tergiversată de licitații eșuate. Astfel, prima licitație a fost anunțată abia la finele anului 2020, valoarea estimată a achiziției fără TVA fiind de 88,5 milioane lei. Au fost depuse două oferte: de la Varincom SRL (99,5 milioane lei) și Foremcons SRL (118,17 milioane lei), dar pentru că au depășit bugetul disponibil, nu a fost selectată nicio companie.

A fost anunțată o nouă licitație, la care valoarea lucrărilor a fost diminuată la 79,9 milioane lei (fără TVA), dar așa și nu s-a ajuns nici măcar la procedura de depunere a ofertelor.

În decembrie 2021 a fost anunțată o nouă procedură de achiziție, valoarea estimată crescând deja la 94,13 milioane lei (fără TVA). La ea au fost depuse două oferte: de la Foremcons SRL cu valoarea totală de circa 193 milioane lei și de la Comsales Grup SRL în valoare de 122,2 milioane lei, arată datele de pe  MTender.

Câștigătoare a fost desemnată oferta Comsales Grup SRL (Vladimir Balaban – 33,33%, Andrei Cupcea – 33,34% și Roman Erhan – 33,33%).

Post vamal fără acoperiş și grupuri sanitare

Necesitatea reabilitării acestui post vamale era justificată prin faptul că este din cele mai traversate puncte la frontiera moldo-română, iar condițiile de activitate nu corespund întru totul exigențelor. 

Astfel pe lângă faptul că nu avea spaţiu suficient pentru efectuarea controlului vamal (pista autocare intrare/ieșire), acolo nu exista sală de așteptare, pasagerii fiind nevoiți să aștepte sub cerul liber, chiar și pe timp de ploaie sau ninsoare. În plus lipseau grupurile sanitare, încăperile de serviciu pentru funcționarii vamali etc.

În consecinţă era preconizată modernizarea și reabilitarea clădirii administrative, construirea unor noi pavilioane și copertine, extinderea numărului pistelor de control vamal de la 8 la 14. Astfel, cele 8 piste de control vamal existente până la licitaţie vor fi reabilitate, iar alte 6 piste vor fi construite de la zero, explica anterior Serviciul Vamal.

De asemenea, se prevedea: reabilitarea căilor de acces și a drumurilor; construirea platformei de scanare și a peretelui de protecție pentru scanerul mobil; construirea sistemului paratrăsnet, sistemului de aprovizionare cu gaze lichefiat, stațiilor de purificare a apelor uzate și a apelor pluviale; modernizarea și reabilitarea sistemului de iluminare exterioară, precum și a sistemului de marcaj și semnalizare.

Potrivit contractului, lucrările urmau a fi finalizate în acest an, mai exact până pe 28 mai 2023, dar cel mai probabil că termenul va fi extins.

Related Articles

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Back to top button