Anul trecut s-a înregistrat o creştere de circa 2,4 ori a importului de produse petroliere, valoarea acestora ajungând la circa 1,5 miliarde de dolari, arată datele preliminare privind importul de carburanţi.
Saltul enorm este explicat de creşterea semnificativă a preţurilor la produsele energetice, dar în special de războiul din Ucraina, care a dus la o recroire a căilor de transport, Republica Moldova devenind brusc un important reeexportator de produse petroliere în ţara vecină, după cum arată şi datele Biroului Naţional de Statistică pentru 11 luni, transmite Mold-Street.com.
Lukoil rămâne lider
Datele statistice vamale denotă că Lukoil-Moldova a rămas anul trecut liderul pieţei cu un volum de aproape jumătate de milion de tone de produse petroliere, cu o valoare estimată la peste nouă miliarde lei.
Al doilea jucător, Rompetrol-Moldova, a importat circa 460.000 tone de produse petroliere cu o valoare de circa 8,5 miliarde lei.
La mare distanţă de lideri se află Petrom-Moldova cu un volum de circa 270.000 tone în valoare de 4,7 miliarde lei.
Vedeta importurilor de motorină
Vedeta însă este o companie care nici măcar nu are licenţă la importul de produse petroliere, dar totul este perfect legal, spune administraţia.
E vorba de Danube Logistics SRL, operatorul Portului Internaţional Liber Giurgiuleşti (PILG), controlat acum de Banca Europeană pentru Reconostrucţie şi Dezvoltare (BERD).
Astfel Danube Logistics SRL a importat anul trecut aproape 200.000 tone de produse petroliere în valoare de 4,4 miliarde lei, în timp ce în 2021, importurile au fost practic inexistente. 99% din importurile Danube Logistics au fost motorină, care cel mai probabil că a fost reexportată în Ucraina.
Într-un răspuns pentru Mold-Street.com, oferit anterior la acest subiect, Danube Logistics SRL susţine că este operatorul terminalului petrolier din PILG, iar „operarea produselor petroliere în terminalul petrolier nu reprezintă o activitate comercială supusă licențierii”. Totodată, compania precizează că terminalul petrolier funcționează în bază de autorizație în ce privește securitatea industrială.
Danube: a fost un reexport
“Activitatea terminalului petrolier constă în transbordarea și păstrarea produselor petroliere. De serviciile terminalului petrolier beneficiază atât agenți economici din Republica Moldova cât și societăți străine. Agenții economici din Republica Moldova, o parte dintre care sunt și rezidenți ai PILG, își administrează mărfurile introduse în PILG în nume propriu. Societățile străine nu pot face acest lucru, întrucât nu sunt înregistrate ca persoane juridice în țara noastră. În vederea păstrării mărfurilor societăților străine în terminalul petrolier, ÎCS Danube Logistics SRL, în calitatea sa de operator al terminalului petrolier, are încheiate cu societățile străine contracte de transbordare și păstrare a mărfurilor acestora, care includ și prevederi de administrare a mărfurilor aflate în custodia terminalului. Serviciul de administrare, presupune recepționarea mărfii străine pentru păstrare în terminal, fără transferul dreptului de proprietate. Odată cu aceasta, operatorul portuar plasează acesta marfă în regim vamal de „Port Liber”, în numele societății străine. Acest tip de reprezentare a societăților străine este prevăzut de legislația vamală. Ulterior, operatorul terminalului petrolier eliberează mărfurile aflate în custodia sa, la ordinul proprietarului mărfii, fie pentru a fi importate în Republica Moldova, fie pentru a fi scoase în afara teritoriului vamal al țării”, explică Danube Logistics SRL.
Totodată operatorul precizează că “în cazul în care mărfurile introduse în PILG, în regim vamal „Port Liber”, sunt ulterior scoase de pe teritoriul vamal al tării, această expediere de mărfuri se califică drept reexport, și nu ca export”.
„Astfel, ÎCS Danube Logistics SRL în calitatea sa de operator portuar a expediat, în perioada la care vă referiți, în numele clienților săi mărfuri străine doar în regim de reexport. Acest regim prevede închiderea regimului de aflare a mărfurilor pe teritoriul PILG cu scoaterea acestora de pe teritoriul țării. În concluzie, vă comunicăm că informația statistică cu privire la importurile și exporturile de mărfuri de către ÎCS Danube Logistics SRL este imprecisă. Absolut toate produsele petroliere operate de către ÎCS Danube Logistics SRL în numele clienților săi au fost introduse în PILG în regim de Port Liber și expediate în regim de reexport. ÎCS Danube Logistics SRL nu a efectuat nicio operațiune de import al produselor în restul țării și respectiv nicio operațiune de export”, afirmă compania în răspunsul pentru Mold-Street.com.
Amintim că, începând cu mai 2021, BERD a devenit unicul beneficiar final al Danube Logistics SRL, printr-o rețea de firme din Olanda și Cipru, tranzacția în acest sens fiind realizată în afara țării, iar valoarea ei a rămas confidențială.
Mai exact, în Cipru, unde BERD a preluat controlul firmei Thomo Invest LTD, deținută anterior de Thomas Moser.
Tranzacția a avut loc, în pofida faptului că activele și cota parte Danube Logistics SRL se aflau sub sechestru judiciar.
Anul trecut, Procuratura a anunțat că a aplicat sechestru în sumă ce depășește 150 milioane lei pe active care formează capitalul social al companiei Danube Logistics, care gestionează Portul Internațional Liber Giurgiulești.
Precizăm că, potrivit Guvernului, Portul Internațional Liber Giurgiulești este proprietatea Republicii Moldova, iar Danube Logistics este doar operator al acestui obiectiv.