Există o „operație specială”. Vedeți cum comunitatea mondială vrea să împartă Rusia. Discutăm problema noastră, iar oamenii o vor percepe: „Iată, Tatarstanul s-a ridicat. Putin nu este în regulă. Rusia va fi sfărâmată în bucăți”. Acest lucru nu poate fi permis.
Așadar, la 23 decembrie 2022, președintele Tatarstanului, Rustam Minnikhanov, a cerut deputaților Consiliului de Stat local să voteze pentru ca următorul șef al republicii să nu mai aibă statut prezidențial.
Deputații Dumei de Stat au unificat numele oficial al șefilor de regiuni rusești în octombrie 2021. Înainte de asta, de obicei erau numiți oficial „guvernatori”, dar legea le permitea să folosească alte „titluri” – de exemplu, „șef de administrație”, „primar” și chiar „președinte”. Parlamentul federal a decis că, în documentele oficiale, toată lumea ar trebui să fie denumită doar „șefi” și cu siguranță ar trebui să existe un singur președinte în Rusia. În același timp, deputații au făcut o excepție pentru Moscova (este un subiect al Federației, dar controlat de primar), precum și Sankt Petersburg și Sevastopol, unde oficial nu vor fi „șefi”, ci familiare „ guvernatori”.
Restul regiunilor li s-a permis să păstreze „guvernatori” doar ca titlu neoficial, „suplimentar”. În plus, ca atare completare, este permisă numirea șefilor de regiuni cuvântul „șef” în limba națională a republicii. Dar fără „președinți”.
Pentru Tatarstan, statutul prezidențial a fost întotdeauna o chestiune de principiu. După prăbușirea URSS, republica a organizat un referendum în care majoritatea locuitorilor au votat că Tatarstanul este un „stat suveran”. Republica a devenit subiect de drept internațional, a putut încheia tratate cu alte state și a refuzat să semneze un tratat federal cu Moscova. În schimb, în 1994, a fost semnat un acord privind delimitarea puterilor între republică și Federație. El a acordat puteri largi autorităților locale, inclusiv în termeni economici: de exemplu, dreptul de a-și impune propriile impozite sau de a dispune de resurse naturale.
Cu toate acestea, de la începutul anilor 2000, independența regiunii a scăzut în mod constant. Constituția republicii a trebuit să fie rescrisă de mai multe ori, puterile autorităților locale au fost reduse, iar puterile autorităților federale erau în creștere. Drept urmare, președinția Tatarstanului a devenit de fapt ultimul semn al statutului special al republicii în Federația Rusă, dar și elitele republicane au trebuit să lupte constant cu administrația prezidențială și Duma de Stat pentru a-l menține.
Timp de mulți ani, această luptă a avut succes. Dar la sfârșitul lunii decembrie 2022, 37 de deputați locali (în total 100 de persoane în parlamentul republican), inclusiv toți șefii comitetelor Consiliului de Stat și doi vicepreședinți, au introdus un proiect de lege care ar elimina statutul de președinte în Tatarstan, dar Minnikhanov, ale cărui puteri expiră în 2025, a fost eligibil să candideze pentru încă două mandate, în ciuda faptului că a condus regiunea din 2010.
Astfel, legislația locală a fost adusă în deplină conformitate cu legislația federală, iar Tatarstanul a fost privat de ultimul simbol al fostei sale independențe. Mai mult, deputații și-au propus să meargă mai departe – și să rescrie încă o dată Constituția republicii. De exemplu, pentru a elimina de acolo clauzele privind suveranitatea Tatarstanului ca stat.
În ciuda echipei impresionante de autori, Comisia pentru Legislație a Consiliului de Stat a recomandat deputaților să respingă aceste modificări. În același timp, comitetul Rusia Unită este condus de Albert Khabibulin, care s-a numărat printre coautorii proiectului de lege (s-a abținut diplomatic de la votul revocării acestuia).
Ca urmare, un nou document a fost înaintat parlamentului republican. Renunțarea formală la suveranitate nu mai era menționată în ea, dar funcția prezidențială a fost încă desființată. Dar șeful republicii a primit statutul suplimentar de „raisa”. Acest cuvânt, tradus din arabă, înseamnă „șef”, așa sunt numiți șefii unor state arabe, deși în Tatarstanul însuși în timpul sovietic acesta era numele președinților fermelor colective – în vremea sovietică, Minnikhanov ocupa această funcție de ceva timp. În plus, Rais este numele fratelui lui Minnikhanov, care conduce districtul Sabinsky al republicii.
Acest nume „suplimentar” nu contravine legislației federale, care interzice în mod expres ca numele șefilor de regiuni „să conțină cuvinte și expresii care alcătuiesc titlul funcției de șef al statului – președintele Federației Ruse”.
Convingându-i pe deputați să adopte o nouă versiune a amendamentelor, Minnikhanov a remarcat că Tatarstanul a rezistat mult timp dorinței autorităților federale: „Din păcate, eforturile mele probabil nu au fost suficiente, înclusiv și deputaților noștri… , dar este posibil să facem un nume suplimentar. Cred că ușile nu sunt complet închise și ne vom îndrepta în această direcție.”
El a fost susținut de primul președinte al republicii, Mintimer Shaimiev: „Tatarstanul nu va deveni mai slab!” Drept urmare, majoritatea deputaților au susținut amendamentele, deși în octombrie 2021 Consiliul de Stat a votat împotriva proiectului de lege federal privind abolirea statutului prezidențial și a devenit singurul parlament regional care a acționat împotriva voinței Kremlinului.
Două surse apropiate administrației prezidențiale au remarcat că demersul a fost perceput „negativ” la Kremlin, dar au fost încrezători că pot „convinge” Tatarstanul. „Contactele și consultările au avut loc practic pe tot parcursul anului și nu s-ar fi putut încheia altfel. Mai ales în condițiile actuale [de război]”, a explicat unul dintre interlocutori. În același timp, el a menționat că deputaților locali li se „permite să vorbească liber” și chiar protestează prin intermediul comitetului Consiliului de Stat: „Era încă clar că documentele vor fi acceptate”.
Drept urmare, șeful Tatarstanului va pierde oficial statutul de președinte, dar acest lucru se va întâmpla abia în 2025 – după următoarele alegeri. Potrivit surselor apropiate Kremlinului, în următorii ani, Tatarstanul își poate pierde statutul de „stat suveran”: „În acest moment, nu poate exista un stat în cadrul unui stat în Rusia”.
Istoricul, unul dintre ideologii mișcării naționale tătare Damir Iskhakov, într-o conversație, a subliniat că „oamenii din Tatarstan reacționează negativ” la pierderea statutului prezidențial de către șeful republicii. „Oficienții Moscovei pot crede că oamenilor nu le pasă și că nu înțeleg nimic. Dimpotrivă, el înțelege totul. El înțelege că broderia republicii poate începe cu asta”, a spus el. Și a adăugat că și elitele locale sunt „departe de oameni” – și nu înțeleg semnificația nici măcar a unei independențe simbolice a republicii față de centrul federal.
Iskhakov a menționat, de asemenea, că deputații Consiliului de Stat se gândesc la un alt amendament pentru viitor – la abandonarea cerinței ca șeful republicii să cunoască limba tătară. „Refuzul [asta] este mult mai rău decât redenumirea șefului republicii. Oamenii văd că [din partea centrului federal] există o revenire, dar nu înțeleg de ce este”, se întreabă Iskhakov.
În același timp, politologul, fostul deputat regional Vladimir Belyaev, dimpotrivă, este sigur că locuitorii republicii sunt „indiferenți” cu privire la redenumire: „Oamenii sunt îngrijorați de altceva – probleme sociale”. Potrivit acestuia, în loc de „președinție”, rezidenții au nevoie de „federalism normal” – de exemplu, în ceea ce privește repartizarea impozitelor între regiune și centrul federal.
Politologul Konstantin Kalachev, într-o conversație, a remarcat că elitele republicane și-au ținut până la urmă „câștigurile din anii 1990”: „Identitatea și privilegiile pe care le au încă sunt importante pentru ei. Toți sunt egali în Federație, dar Tatarstanul este mai bun decât alții.”
Într-o conversație, un înalt oficial al aparatului federal Rusia Unită a citat ca exemplu poziția politicienilor locali care au încercat să nu apeleze la serviciile tehnologilor politici asociați cu Kremlinul (aceste cuvinte au fost confirmate și de o sursă Meduza de un apropiat de Administrația Prezidențială), iar dacă caută specialiști pentru alegeri și PR, au nevoie de deplină loialitate din partea acestora.
„Ei dau „pensiune completă” – ajută cu locuințe, medicamente, plătesc bani normali. Dar principala condiție a elitei locale este ca oamenii care lucrează cu ea să se mute în Tatarstan. Sunteți obligat să nu mai mergeți la birourile din Moscova, de fapt, să depuneți jurământul și să vă mutați ”, a explicat el.
Potrivit politologului Alexander Kynev, prin unificarea numelor șefilor de regiuni, centrul federal luptă în primul rând tocmai cu acest tip de comportament – și identitate regională. Expertul a numit concesiunile din Tatarstan o „mișcare vicleană de est”, amânând soluționarea problemei până în 2025, când puterile lui Minnikhanov expiră. „Tatarstanul este cea mai mare republică națională, tătarii sunt una dintre cele mai mari grupuri etnice din țară, regiunea este larg reprezentată în elita țării. Ce ar putea face centrul federal cu Tatarstanul dacă ar deveni complet încăpățânat? Nu as face nimic anume! Ei bine, ce se va întâmpla înainte de 2025, nimeni nu știe”, a spus Kynev.
„Conducerea republicii a salvat fața. Ce centrul federal a beneficiat de redenumire – nu este în general foarte clar și nu a fost clar în toți acești ani. În plus, nu este clar cum autoritățile din Tatarstan, care votează bine [pentru candidații guvernamentali] și are succes economic și infrastructural, au meritat un astfel de atac”, a adăugat analistul politic Mihail Vinogradov într-o conversație.
Damir Iskahov, la rândul său, a numit schimbările în curs „distrugerea sistemului modern al statului post-sovietic”:
Unde mergem? Ne întoarcem în secolul al XIX-lea? <…> Dacă faceți din poporul tătar oamenii provinciei, va exista nemulțumire în masă. Probabil, unele succese temporare sunt posibile, dar va fi un experiment fără succes. Oamenii înțeleg totul foarte bine, vor adăposti o ranchiună care va ieși la suprafață. Nu vrem să ne despărțim de Rusia, dar vrem să trăim într-o țară normală, democratică, modernă.