Peste 40 de elevi la un singur învăţător. Aşa arată, în acest an, multe clase primare din Chişinău. Copiii învaţă în săli supra aglomerate, iar cadrele didactice abia de reuşesc să interacţioneze cu ei. Creşterea numărului de blocuri de locuinţe noi şi puţinele şcoli de sector e una dintre cauzele ce a dus la această situaţie, relatează TVR Moldova.
În acest an, la Liceul cu profil de arte „Ion şi Doina Aldea-Teodorovici”, din sectorul Buiucani din Chişinău, a fost deschisă suplimentar o clasă de-a întâia, iar în prezent sunt cinci la număr.
Toate sunt supraaglomerate – cu până la 41 de elevi într-o singură clasă. Chiar şi aşa, în jur de 30 familii nici nu au apucat să-şi înscrie copiii.
În multe clase sunt şi elevi cu cerinţe educaţionale speciale.
„Era bine să deschidem şi a şasea clasă, pentru a diminua numărul elevilor, dar… nu avem spaţiu. Exodul mare din sate, revenirea unor părinţi de peste hotare, creşterea infrastructurii din zonă – toate acestea duc la numărul exagerat de copii. Sigur că e obositor şi calitatea nu este cea dorită”, a declarat Iurie Donțu, directorul Liceului ,,Ion şi Doina Aldea-Teodorovici”.
Părinţii spun că, de obicei, aleg o şcoală după rezultatele înregistrate în anii anteriori, dar şi pentru că e aproape de casă.
La doar zece minute distanţă de Liceul „Ion şi Doina Aldea-Teodorovici” se află Gimnaziul nr. 86, cu predare în limba rusă. În acest an, administraţia a deschis două clase de-a întâia cu predare în română. Părinţii, însă, nu s-au grăbit să-şi înscrie copiii aici.
„Prima dată când am deschis clasă de limba română, doi ani în urmă, au fost 15. Acum avem 18. Anul trecut nu am deschis, am avut puţine cereri. A fost, din 1992 sau mai devreme, şcoală cu predare în limba rusă”, a spus Veaceslav Șendrea, directorul Gimnaziului nr. 86.
Aici au ajuns copiii care nu au reuşit să fie înscrişi la alte şcoli.
În 2023, în clasa întâi au fost înscrişi peste 11 400 de elevi din Chişinău. Anul trecut – 9800.
Şeful Direcţiei Educaţie susţine că cele mai multe clase supraaglomerate sunt în sectoarele Râşcani şi Buiucani. Printre cauze – lipsa cadrelor didactice.
„Directorii urmează, în săptămâna respectivă, să găsească soluţii tehnice pentru ajustarea numărului de elevi în clase, prin deschiderea a încă o clasă. Au fost deschise complexe educaţionale, avem Liceul ,,Pro Succes”, sunt în proces de reabilitare şi alte câteva instituţii secundare”, a declarat Andrei Pavaloi, șeful Direcției Educaţie, Tineret şi Sport.
Conform regulamentului, pentru formarea unei clase este necesar un număr minim de 25 de elevi, dar care să nu depăşească 30 de şcolari.