Starea de urgență în Republica Moldova ar putea fi extinsă cu încă 45 de zile, începând cu 24 iunie 2022. Propunerea în acest sens a fost aprobată urmare a examinării Raportului privind necesitatea prelungirii stării de urgență, în cadrul ședinței Comisiei pentru Situații Excepționale (CSE), prezidată pe data de 21 iunie, de prim-ministra Natalia Gavrilița.
Potrivit Raportului consolidat privind necesitatea prelungirii stării de urgență pe teritoriul Republicii Moldova, elaborat de CSE, necesitatea de prelungire a stării de urgență este determinată de riscurile persistente în privința securității aprovizionării ţării cu resurse energetice, impactului asupra domeniului transporturilor, securității la frontieră și gestiunii fluxului de refugiați, transmite sursa.
În aceste condiții, Comisia pentru Situații Excepționale susţine că va putea interveni prompt, în cazul necesității de a lua decizii suplimentare celor instituite de cadrul juridic existent, pentru asigurarea tuturor consumatorilor cu resurse energetice și menținerea securității energetice a statului.
Riscuri și incertitudini specifice domeniului energetic pentru perioada următoare
1. Deși în prezent există un contract de furnizare a gazelor naturale pe un termen de cinci ani între SA Moldovagaz și Gazprom, în continuare persistă riscul privind rezilierea unilaterală a contractului din cauza neexecutării auditului datoriilor financiare. În egală măsură, în condițiile necesității de reanalizare a contractului între Moldovagaz și Gazprom în luna octombrie 2022 privind volumele capacităților de livrare, acest aspect crește incertitudinea securității de aprovizionare a gazelor naturale în Republica Moldova și a prețului la care gazul livrat va fi indexat.
2. În lipsa unor surse alternative la preț competitiv de import al gazelor naturale persistă riscul imposibilității achiziționării acestora și accesării capacității de transportare către Republica Moldova.
3. În contextul în care contractul de furnizare dintre Moldovagaz și Gazprom rămâne în vigoare, există riscul menținerii unor prețuri înalte la gazele naturale, din cauza fluctuațiilor pieței cauzate de instabilitatea din regiune și a componentei din formula de stabilire a prețului de import legată de prețul la gazele naturale pe bursa internațională TTF, ceea ce ar putea implica necesitatea aplicării unor decizii CSE suplimentare pentru asigurarea capacității de plată a consumatorilor pentru resursele energetice și a capacității Moldovagaz față de furnizorul extern, pentru menținerea echilibrului economiei naționale.
4. Riscul neimplementării în termenele stabilite a proiectului „Securitatea furnizării în Moldova”, ce urmează a fi finanțat de către BERD printr-un împrumut în scopul achiziționării unor volume de gaze naturale de la furnizori/traderi de pe piețele regionale și stocarea acestora în depozitele subterane din țările vecine. Contractarea creditului presupune o serie de formalități și aprobări ce necesită mai mult timp pentru realizare. În egală măsură, creșterea prețului de import a gazului natural ar avea potențialul de a genera deficiențe de plată, mai ales în cazul în care acest gaz este stocat în totalitate și neaccesat în perioada de returnare a plăților.
5. Riscul creșterii prețurilor la energia electrică în regiune, care ar avea impact nemijlocit asupra prețurilor/tarifelor la consumatorii finali și ar necesita o posibilă intervenție a statului în scopul asigurării suportului acestora, în mod particular a consumatorilor vulnerabili. În prezent, prețurile din piețele europene de energie electrică sunt de circa patru ori mai mari decât prețul energiei vândute de SA Молдавская ГРЭС (Moldgres).
6. Riscul creșterii prețurilor la produsele petroliere, a congestiei de transport pentru furnizarea acestora și a limitării stocurilor comerciale de produse petroliere în contextul modificărilor lanțurilor de aprovizionare și al crizei energetice la nivel regional/global.
7. Având în vedere că furnizorul de la care în prezent se procură cea mai mare parte a energiei electrice (Moldgres) produce energie electrică în baza gazelor naturale livrate conform prevederilor aceluiași Contract de furnizare (în baza căruia se livrează gaze naturale malului drept), în cazul rezilierii unilaterale de către Gazprom, există riscul majorării substanțiale a prețurilor energiei electrice, dacă aceasta va fi procurată majoritar din alte surse disponibile în regiune.
8. Având în vedere că, la momentul actual, încă nu a fost definitivat/promovat proiectul Legii speciale privind achiziția energiei electrice pentru perioada de până la data de 31 martie 2023, în contextul în care nu este prelungită starea de urgență există riscul imposibilității aplicării mecanismului actual de achiziție a energiei electrice.
9. Reconfigurarea rutelor de aprovizionare cu gaze la nivel european, creșterea ponderii LNG, intenția de a achiziționa gaze în mod centralizat la nivel UE, inclusiv pentru țările din Parteneriatul Estic, sunt elemente ce pot necesita decizii rapide.
„Considerând riscurile care se păstrează în privința securității aprovizionării Republicii Moldova cu energie electrică, gaze naturale și produse petroliere, dar și a asigurării energiei către consumatori, este necesară prelungirea stării de urgență, pentru a dispune de posibilitatea de intervenție promptă în cazul necesității luării unor decizii suplimentare celor instituite de cadrul juridic existent, pentru asigurarea tuturor consumatorilor cu resurse energetice și menținerea securității energetice a statului”, se menţionează în Dispoziţia CSE.
Potrivit Dispoziției CSE, Ministerul Afacerilor Interne va pregăti și prezenta Guvernului spre examinare proiectul Hotărârii Guvernului cu privire la înaintarea, către Parlamentul Republicii Moldova, a propunerii privind prelungirea stării de urgență, precum și proiectul Hotărârii Parlamentului în acest sens.