Politică

Sinteza ședinței plenare a Parlamentului din 13 și 14 iunie 2024

Parlamentul Republicii Moldova la data de 13 și 14 iunie a examinat și discutat mai multe subiecte de interes pentru procesul legislativ și transparența decizională.

Ședința plenară a Parlamentului din această săptămână s-a evidențiat prin faptul că s-a desfășurat timp de două zile (13-14 iunie 2024), deși era programat să aibă loc două ședințe distincte, motivul principal fiind incidentul care a avut loc în plen în data de 13 iunie, când șapte deputați independenți și neafiliați au blocat tribuna centrală, iar drept rezultat au fost sancționați cu interzicerea participării la cinci ședințe plenare, transmite sursa.

Asociația Promo-LEX a chemat deputații să respecte prevederile Regulamentului Parlamentului, pentru buna desfășurare a procesului legislativ.

„În contextul sancțiunii aplicate deputaților, în data de 14 iunie a fost inclus în ordinea de zi proiectul de lege nr. 185 pentru interpretarea unor articole din Regulamentul Parlamentului, autori fiind un grup de deputați PAS. Acesta a fost votat în ambele lecturi, fiind făcute modificări la art. 133 și art.139 din Regulament, care oferă pârghii Serviciului de Protecție și Pază de Stat de a acționa în situații precum cea care a avut loc în data de 13 iunie. În acest sens, Promo-LEX reamintește faptul că pe agenda legislativului se află, la etapa de examinare, proiectul de lege nr. 448 cu privire la statutul, conduita și etica deputatului în Parlament. Proiectul de act normativ a fost înregistrat la data de 6 decembrie 2023, însă a fost consultat public încă în toamna anului 2023. Tot în procedură parlamentară se află și proiectul Codului cu privire la organizarea și funcționarea Parlamentului, iar Promo-LEX a participat la avizarea lui.  În concluzie, Asociația consideră necesar și esențial reluarea dezbaterilor și aprobarea ambelor proiecte de lege”, a comunicat Promo-LEX.

Ordinea de zi pentru ședința din 13 și 14 iunie a însumat 18 și, respectiv, 12 proiecte. 

Conform analizei Promo-LEX, se constată că: „ În continuare, unele acte aferente proiectelor examinate în ședințe, în cele mai frecvente cazuri rapoartele comisiilor și avizele asupra proiectelor, sunt publicate pe pagina web în ziua ședinței, fie în timpul examinării proiectelor sau chiar ulterior votării proiectelor. Transparența decizională a ședinței plenare a fost afectată prin: a) nepublicarea în cazul a șapte proiecte de acte normative (trei proiecte votate în I lectură, trei proiecte votate în lectura a II și un proiect de hotărâre) a actelor aferente (avizele Direcției General Juridice și Guvernului; avizele comisiilor permanente; etc).  În cazul a patru proiecte de pe ordinea de zi nu a fost respectat termenul prevăzut pentru prezentarea recomandărilor părților.

Dacă ar fi să estimăm gradul de respectare a transparenței decizionale, luând în calcul și proiectele de acte normative ale căror acte adiționale au fost publicate în timpul ședinței (inclusiv în timpul sau după votarea acestora), transparența decizională ar putea fi considerată afectată în proporție de 58% (11 din 19 proiecte votate)”

În final, Promo-LEX precizează că, Parlamentul continuă exercitarea controlului parlamentar prin audierea mai multor rapoarte ale autorităților publice: raportul anual de activitate al Consiliului Național pentru Asistență Juridică Garantată de Stat, a rapoartelor Guvernului privind executarea bugetului de stat, a bugetului de asigurări sociale și a fondurilor asigurării obligatorii de asistență medicală pentru anul 2023 și a rapoartelor de audit ale Curții de Conturi asupra acestora.

#Sinteza #Parlament

Related Articles

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Back to top button