Analize și opiniiInternaţionalRăzboi în Ucraina

Blocada la frontieră: care este motivul real al protestelor poloneze și slovace

În timp ce locuitorii țărilor pașnice se pregătesc în mod activ pentru viitoarele sărbători de Anul Nou și de Crăciun, Ucraina nu numai că continuă să lupte împotriva agresiunii militare ruse criminale și ilegale, ci se confruntă și cu blocarea granițelor poloneze și slovace. Ceea ce se întâmplă amenință nu numai economia ucraineană, care se află într-o situație dificilă din cauza războiului și a ostilităților active, dar subminează și logistica acordării asistenței militare și umanitare. La prima vedere, motivele protestelor dintre polonezi și slovaci par „inofensive” și pur „economice”. Totuși, este chiar așa?

Blocarea frontierei polono-ucrainene

După cum știți, pe 6 noiembrie a început o blocare a graniței cu Ucraina din partea Poloniei. Organizatorul său oficial a fost „Comitetul pentru Protecția Transportatorilor și Angajatorilor în Sfera Transporturilor”, creat nu cu mult timp în urmă. În ciuda faptului că ceea ce se întâmpla nu a primit sprijin din partea guvernului sau a altor organizații care se ocupă de logistică și, de asemenea, protejează drepturile transportatorilor, blocada s-a răspândit rapid. De asemenea, merită remarcat faptul că partidul anti-ucrainean și anti-european „Confederația” promova activ blocada, care amenința să perturbe aprovizionarea militară și umanitară și, de asemenea, a adus pierderi nu numai Ucrainei, ci și Poloniei însăși. Merită să spuneți despre asta mai detaliat, dar mai întâi trebuie să înțelegeți „motivele” specifice (presupuse) pentru astfel de proteste, în timpul cărora, din păcate, au existat și victime: doi șoferi ucraineni au murit la locul unei cozi de mai mulți kilometri.

Găsirea unui motiv

După cum ne amintim, chiar înainte de invazia pe scară largă a Rusiei, Ucraina a fost implicată activ în integrarea europeană. Catalizatorul pentru creșterea subiectului aderării Ucrainei, atât din partea UE, cât și, de fapt, din țara însăși, a fost agresiunea militară pe scară largă a Federației Ruse. În cel mai scurt timp posibil, nu numai Ucraina, ci și Moldova au primit statutul de candidat la UE și o listă suplimentară de sarcini necesare pentru primirea viitoare a calității de membru oficial. La rândul său, UE a simplificat în mare măsură un număr imens de proceduri birocratice atât la nivelul persoanelor fizice, cât și al persoanelor juridice. În plus, desigur, și agresiunea rusă a jucat un rol. De aceea, în iunie 2022, UE a abolit necesitatea ca Ucraina să obțină permisiunea pentru transportul bilateral și de tranzit.

Această decizie nu a fost luată nici de Polonia, nici de Ucraina. Comisia Europeană este responsabilă pentru aceasta și, prin urmare, este obiectivă și necesară în condițiile actuale. Astfel, transferul de asistență din partea țărilor partenere și achizițiile guvernamentale de către Ucraina a tot ceea ce este necesar pentru nevoile frontului a început să se producă mult mai rapid. Voluntarii ucraineni au putut, de asemenea, să accelereze procesele de transport de mărfuri umanitare și militare.

Cele de mai sus, conform așa-numiților „protestanți”, se presupune că prezintă riscul de „faliment” pentru companiile poloneze. Este suspect că reprezentanții întreprinderilor mari și mijlocii din Polonia nu au susținut în mod deosebit inițiativa Confederației. Și, în plus, dacă antreprenorii polonezi se presupune că se tem de „concurența” din partea întreprinderilor ucrainene, care, datorită deciziilor Comisiei Europene, precum și ale guvernului polonez, au posibilitatea de a se extinde pe piața europeană (și nu doar în țara vecină), atunci apare întrebarea: cum va lupta atunci Confederația cu marile afaceri americane, asiatice și europene? Ele creează, de asemenea, o concurență considerabilă. Iar ideea aici nici măcar nu este că mărfurile ucrainene pot fi mai ieftine decât cele poloneze, deoarece mulți, de exemplu, producătorii chinezi nu ridică prea mult prețurile. Desigur, există situații în care mărfurile ucrainene și poloneze de calitate la fel de bună vor diferi în preț, dar un produs similar din vecină Letonia sau Lituania va costa aproape la fel. Totul depinde de calitatea, tipul de produs, popularitatea acestuia, necesitatea și mulți alți factori.

Cu toate acestea, chiar și acesta nu este un motiv pentru a organiza o grevă la granița spre Ucraina însăși, pentru că protestanților le este frică de concurență, atunci de ce nu lasă camioanele ucrainene să plece acasă? A suferi? Toate acestea nu pare foarte oportune sau democratice. Și în plus, dacă problema ar fi reală, Polonia, ca și Slovacia, nu ar putea dezvolta economia. PIB-ul ambelor țări ar scădea, însă, atât prima, cât și a doua – de la începutul agresiunii militare pe scară largă a Federației Ruse împotriva Ucrainei, PIB-ul crește doar, nu scade și nu stă pe loc.

După ce punctele de control „Krakovets-Korcheva”, „Yagodin-Dorohusk” și „Rava-Russkaya-Hrebene” au fost blocate, a fost blocat și „Shegini-Medika”. La începutul protestului, activiștii nu au permis trecerea camioanelor ucrainene care transportau ajutor umanitar, combustibil, mărfuri militare și alimente perisabile. Acest lucru a fost, de asemenea, perceput negativ atât în ​​cadrul poporului polonez, cât și al guvernului.

Cine sunt organizatorii?

Comitetul pentru Apărarea Transportatorilor și Angajatorilor de Transport, care include mai mulți proprietari de companii poloneze, nu are nici măcar 1.000 de urmăritori pe Facebook. Pagina a fost creată pe 28 octombrie 2023, cu doar o săptămână înainte de începerea grevei. Este interesant că prima postare nu a fost o prezentare a organizației, ci un apel la proteste și publicarea de materiale video și fotografii ale încercărilor trecute de a închide granița. Într-unul dintre videoclipuri, Comitetul a decis să suprapună o melodie a grupului radical polonez Put-In, care a fost scrisă pe tonul cântecului de război sovietic despre Katyusha din 1938. Textul său mărturisește ideologiile de ultra-dreapta și destul de xenofobe atât ale autorilor, cât și ale Comitetului însuși: „Aceasta este echipa noastră de frați și surori de rasă.
Demnitatea, sângele, este temelia ei, pe care nici un ticălos nu o poate călca în picioare. Noi, slavii, ca și spartanii, luptăm cu toții pentru unul singur.”

Vorbind din nou despre „popularitatea” atât a „inițiativei” în sine, cât și a Comitetului în principiu, merită să ne amintim că chiar și cea mai mare organizație poloneză, „Asociația transportatorilor rutieri internaționali din Polonia”, care protejează și drepturile transportatorilor polonezi. , nu a susținut în niciun fel „acțiunea” la graniță.

După ce Comitetul a criticat tot felul de organizații de transport pentru lipsa de sprijin, așa-zișii „activiști” au atacat polițiștii polonezi, care, conform puterilor lor, însoțeau camioanele ucrainene și, de asemenea, ajutau șoferii în toate modurile posibile. În evidentă isterică, membrii Comitetului au acuzat poliția că ar fi fost „cumpărată” de șoferii ucraineni. Mai mult, „activiștii” au venit deja cu o versiune conform căreia oamenii de aplicare a legii se presupune că păzeau „contrabandă”, dar nu numai că acest lucru nu a fost confirmat, dar astfel de teorii au fost ignorate de parchet. Credeți-mă, contrabanda la o asemenea amploare ar fi în mod clar de interes pentru procurorul general polonez. Sau se dovedește că șoferii din Ucraina au cumpărat toate organizațiile, agențiile de aplicare a legii și autoritățile din Polonia? Nu e rău, se pare că „câștigă bani”. Este surprinzător faptul că, în fluxul de isterie, Comitetul nu a acuzat Ucraina că poate „recumpăra” toată Polonia, iar membrii „Confederației” și Comitetul însuși au fost presupuse „victime” nefericite ale unei conspirații de o asemenea scară.

Separat, merită menționată o organizație agricolă atât de nepopulară precum „Подкарпатское обманутое село”, care a fost creată abia anul acesta, iar pe rețelele de socializare a acumulat până la 126 de cititori și două duzini de mesaje. Subiectul cerealelor îndelungate de suferință și modul în care Ucraina a „ucis” sectorul agricol al Poloniei a fost deja abordat aici. Acuzația este destul de gravă, întrebările apar aici imediat după ce ar trebui să ne amintim: participarea „Подкарпатское обманутое село” nu a fost susținută de alți fermieri la blocada și este populară în cel mai bun caz printre 126 de persoane. „Sperăm” că aceștia nu sunt roboți.

Organizația a publicat un „acord” polono-slovac pentru guvernul UE prin care se cere „restituirea permiselor transportatorilor ucraineni”. Acum, aceste permise se presupune că „nu dau viață” nu numai transportatorilor polonezi, ci și celor slovaci. Apropo, pare foarte „nebănuit” că transportatorii slovaci au prezentat afirmații atunci când prim-ministrul pro-rus Robert Fico era la putere în țară. Din anumite motive, timp de un an întreg, dintr-un motiv necunoscut, transportatorii slovaci nu au observat problema „existențială” a afacerii lor. După cum sa menționat mai sus, PIB-ul țării este în continuare în creștere. Cu toate acestea, raționalitatea nu este populară atunci când vine vorba de implicarea personală a lui Rafal Meckler, în vârstă de 41 de ani. El, liderul blocadei și reprezentantul „Confederației”, a fost cel care a semnat documentul cu „Uniunea Slovacă a Transportatorilor”. Apoi transportatorii slovaci s-au alăturat „protestelor”, despre care vom vorbi puțin mai târziu. Ei au cerut Bruxelles-ului să nu rezolve situația, dar, după cum se știe, UE a amenințat cu sancțiuni atât împotriva Poloniei, cât și a Slovaciei dacă blocadele nu se opresc.

„Fața” blocadei

Rafal Meckler este un antreprenor din Lublin care este implicat în transportul internațional din 2013. Practic, a organizat logistica în Rusia și Belarus. În ciuda evenimentelor din 2014, și apoi a consecințelor tragice ale protestelor din Belarus din august 2020, Meckler nu a vrut să renunțe la cooperarea nici cu Federația Rusă, nici cu Republica Belarus. Acest lucru arată clar lipsa lui de orice principiu, empatie pentru oamenii care au suferit din cauza celor două regimuri și, de asemenea, că Meckler nu este un om de afaceri foarte bun. Un antreprenor cu adevărat experimentat și profesionist va găsi sute de oferte pe planeta, atât profitabile, cât și mai puțin profitabile. Cu toate acestea, Meckler a căzut într-o „depresie” din cauza sancțiunilor globale împotriva Rusiei și a regimului Lukașenko.

De asemenea, merită remarcată popularitatea atât a Meckler, cât și a Confederației sale din Lublin, care a primit doar 7% din voturi în timpul alegerilor parlamentare și nu are nicio influență în guvernul polonez. În 2018, a candidat fără succes pentru Mișcarea Națională (formație politică condusă de Confederație) la alegerile locale. În loc să creeze discursuri de campanie axate pe politica internă, Meckler a fost foarte sârguincios în a oferi retorică anti-ucraineană. În plus, în 2019, el nu a reușit să primească un mandat de la „Confederație” la alegerile parlamentare din 2019. El a promis că va returna antreprenorii polonezi pe piața rusă și, evident, majoritatea absolută a cetățenilor polonezi nu l-a susținut.

Rafal Meckler a reacționat destul de așteptat la sprijinul polonez pentru Ucraina după 24 februarie 2022. Pe lângă declarațiile deja învechite din punct de vedere moral despre „Bandera” și „cultul crimei”, el și-a permis să critice refugiații ucraineni care și-au salvat în masă familiile de agresiunea rusă și au primit ajutor ospitalier de la polonezi adecvați și empatici, spre deosebire de Meckler. luxul de refugiați ucraineni schimbă componența Poloniei. Desigur, el a recunoscut că atacul Rusiei asupra Ucrainei a fost nedrept, ceea ce este evident, dar atunci este corect să refuzăm ajutorul unor oameni care, din cauza celor întâmplate, și-au pierdut cei dragi, casele și întreaga viață?

Abia în toamna lui 2023, Meckler a început să susțină o blocare a frontierei. Mai întâi, în luna mai a acestui an, sub pretextul returnării „permiselor”, el a cerut închiderea punctului de control Dorogusk. Cu toate acestea, atunci a primit și mai puțin sprijin decât acum. Permițându-și în mod constant declarații anti-ucrainene și acuzând ucrainenii de toate păcatele, el a decis chiar să calculeze presupusa „datorie” a Ucrainei față de Polonia. În opinia sa, se ridică la 100 de miliarde de zloți, dar Ministerul de Finanțe al Poloniei nu numai că nu este la curent cu calculele lui Meckler, dar nu a luat parte deloc la ele.

De asemenea, merită menționat și modul în care Meckler, care în primele zile ale agresiunii ruse pe scară largă a numit atacul lui Putin nedrept, critică acum în mod activ ajutorul militar acordat Ucrainei. Pe el nu-l interesează absolut faptul că datorită acestui ajutor Rusia nu a mers mai departe în agresiunea sa, și anume împotriva Poloniei, Lituaniei, Letoniei, Estoniei și, de altfel, Slovaciei. Este clar pentru oricine astăzi că scopul final al Federației Ruse este destabilizarea întregii Europe. Cu toate acestea, lui Meckler nu-i pasă, el continuă să-și facă griji pentru „afacerea” și ideile sale radicale. Declarațiile sale au provocat critici de represalii din partea polonezilor când a decis să publice o altă postare despre asistența militară pentru Ucraina, după care a șters-o. Iar afirmațiile sale potrivit cărora economia poloneză este „mai rea” decât cea ucraineană, care s-a confruntat cu război, nu rezistă unei ciocniri dure cu realitatea. Faptul că economia poloneză continuă să se dezvolte este evidențiat de mulți factori, de la PIB până la cotele de creștere economică mondială. Și da, în conformitate cu toate acestea, oricât de surprinzător ar fi Meckler, economia ucraineană a suferit într-adevăr foarte mult de pe urma agresiunii ruse și va dura mult până se va redresa până când va atinge nivelul de la începutul lui 2022.

„Revolta” slovacă a eșuat

Am scris mai sus că un număr de activiști slovaci s-au alăturat „rebeliunii”. Cu toate acestea, merită remarcat faptul că prima încercare a eșuat nu numai din cauza lipsei de sprijin, ci și din cauza unui factor amuzant. Blocarea frontierei ucrainene-slovace la punctul de control Uzhgorod – Vyshne Nemetskoe din 21 noiembrie s-a dovedit a fi o inițiativă privată. Mișcarea camioanelor a fost deblocată, iar faptul că membrii Uniunii Transportatorilor din Slovacia nu au luat o decizie oficială de a intra în grevă a fost confirmat chiar de organizație. Potrivit cartei Uniunii, doar șeful acesteia poate lua o astfel de decizie. Organizația a efectuat doar o acțiune de avertizare pe 16 noiembrie, când a blocat pentru o oră punctul de control Wishe Nemetskoe, după care a abdicat de orice responsabilitate pentru o nouă grevă.

Blocada a eșuat pentru a doua oară, pentru că și greva de la 1 decembrie s-a încheiat foarte repede. Activiștii din Slovacia au susținut, de asemenea, că presupusele permise pentru transportatorii ucraineni „au un impact negativ” asupra economiei slovace. În același timp, așa cum s-a menționat de mai multe ori mai sus, toți indicatorii economici ai Slovaciei din ultimii doi ani au crescut, nu au scăzut, ceea ce indică faptul că astfel de acuzații sunt doar o altă manipulare.

După ce au epuizat toate acuzațiile posibile împotriva transportatorilor ucraineni, membrii „Confederației” au revenit să critice integrarea europeană a Ucrainei. Pe lângă strigătele de „corupție exorbitantă” în Ucraina, ei îi îndeamnă activ pe polonezi să nu ajute deloc cetățenii ucraineni. În același timp, cetățenii polonezi obișnuiți nu sunt deosebit de interesați de promovarea „Confederației”.

În cele din urmă, merită să ne amintim separat că astăzi transportatorii polonezi reprezintă majoritatea pieței interne a UE și nu concurează cu cei ucraineni la fel de feroce pe cât încearcă ei să o prezinte. Membrii Confederației încearcă să stârnească conflictul pentru a-și crește propriile rating și pentru a discredita partidul de guvernământ Lege și Justiție. Ei sunt foarte sensibili la acuzațiile atât din partea ucrainenilor, cât și a polonezilor de legături cu Kremlinul.

În acest moment, problema blocadei a fost rezolvată temporar, dar merită să lupți împotriva organizatorilor menționați mai sus – ei reprezintă un pericol atât pentru ucraineni, cât și pentru polonezi, iar cu „inițiativele” lor fac atât economiile poloneze, cât și cele ucrainene să sufere.

#Ucraina #Polonia #Slovacia #granițe

Related Articles

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Back to top button