Economie

Transportul feroviar de cereale în Moldova riscă să se prăbușească din cauza creșterii tarifelor – economiștii avertizează asupra consecințelor ireversibile

O creștere cu 7% a tarifelor aplicate de Căile Ferate din Moldoven (MRL) a dus la o scădere bruscă a volumelor de transport planificate și a pus în pericol întregul sistem logistic feroviar de cereale al țării, potrivit bani.md, citând o analiză a economistului Iurie Rija.

Conform datelor, în octombrie, MRL a aprobat transportul a doar 144 de vagoane, comparativ cu 1.821 planificate pentru septembrie și 2.543 pentru august. Aceasta reprezintă o reducere de peste 12 ori a volumelor planificate față de septembrie și de aproape 18 ori față de august. În ciuda lipsei unor statistici oficiale privind transporturile efective, economiștii sunt încrezători că scăderea traficului a avut deja loc.

Operatorii depun comenzi abia oficial pentru noiembrie și decembrie, sperând la o revizuire a tarifelor. Cu toate acestea, la ratele actuale, piața este pregătită să treacă la transportul rutier în câteva luni. Odată ce sistemul logistic va fi restructurat, o revenire la transportul feroviar va fi puțin probabilă.

Diferențe regionale și riscuri pentru infrastructura de export

În nordul țării, transportul feroviar rămâne competitiv datorită prețurilor mai mari pentru transportul rutier de mărfuri. Cu toate acestea, în sud, costul logisticii feroviare aproape că a egalat cel al transportului rutier de mărfuri, privând calea ferată de avantajul său cheie. Porturile și centrele logistice din sud sunt expuse celui mai mare risc, deoarece volumele lor ar putea scădea brusc, creând un efect de domino pentru întregul sector de export.

Criza financiară din Riga

Calea ferată funcționează deja sub cost, materialul rulant este uzat, vitezele comerciale sunt mici, iar rata de rulare a vagoanelor ajunge la 12 zile – dublul normalului. Angajații primesc salariile cu întârziere: au fost plătite doar salariile pentru iunie 2025. În acest context, Rizhi consideră că creșterile tarifare nu vor face decât să exacerbeze criza.

Transportul rutier își consolidează poziția.

Transportul rutier beneficiază de flexibilitate, timpi de livrare mai scurți, tarife stabile sau în scădere și absența costurilor suplimentare pentru recepționarea, uscarea și depozitarea cerealelor. Camioanele pot livra marfa direct în porturi fără transbordare suplimentară.

Economistul solicită acțiuni urgente.

Riga avertizează că creșterile tarifare într-un sistem necompetitiv vor duce la o scădere suplimentară a cererii, o scădere a volumelor și o lipsă tot mai mare de transport feroviar de marfă. Atât lucrătorii feroviari, cât și fermierii, care au îndurat mai multe sezoane agricole dificile, vor avea de suferit.

El propune ca statul să intervină și să ofere sprijin temporar pentru transportul strategic prin introducerea unor compensații pentru fiecare tonă de cereale, menținerea unui nivel minim de venituri pentru transportul feroviar de marfă și, simultan, lansarea unei modernizări reale: modernizarea vagoanelor, creșterea vitezelor comerciale și reducerea timpilor de parcurgere a traseului.

Potrivit acestuia, doar o combinație de asistență și o politică tarifară flexibilă poate preveni prăbușirea transportului feroviar de marfă – un element critic al economiei de export.

#tarife #Moldova #cereale

Foto: sursa

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Back to top button