Piloții militari care au căzut cu avionului peste casele din Irkuțk au fost inconștienți vreme de 30 de minute, câtă vreme aparatul Su-30SM încă zbura, au spus surse din rândul investigatorilor pentru ziarul rus Kommersant. Din raportul Departamentului de Investigații Interregionale Est (VMSUT) rezultă că în dosarul penal deschis sunt avute în vedere două posibile cauze ale prăbușirii aeronavei: o defecțiune și o eroare de pilotaj, scrie Libertatea.
Între timp, potrivit VMSUT, va fi luată în calcul și o a treia ipoteză: faptul că piloții și-au pierdut cunoștința din cauza problemelor de respirație. Acest lucru s-ar fi întâmplat în timpul zborului, cel mai probabil din cauza unei defecțiuni a sistemului de alimentare cu oxigen a echipajului, spun sursele citate de publicația rusă, transmite sursa.
În același timp, o lipsă de oxigen, un exces al acestuia sau o pătrundere accidentală de azot în amestecul de aer ar fi putut provoca leșinul simultan al piloților. Astfel, criminaliștilor le va fi greu să determine cauza exactă a morții celor doi, pentru că ambele gaze se găsesc în aerul obișnuit, precizează Kommersant.
Această versiune este susținută de o listă de probe materiale ridicate în cadrul anchetei, care, includ o „stație unificată de descărcare a gazelor cu oxigen medical”. Stația UGZS-M-131 este un dispozitiv mobil, cu cilindri în spate, folosit la aerodromuri pentru realimentarea sistemelor de oxigen ale aeronavelor. Fiecare astfel de sistem trebuie să ofere echipajului în zbor oxigen medical pur. Principalele critierii de evaluare sunt certificatul de calitate și rezultatele analizei chimice a oxigenului medical, care trebuie să arate absența azotului și a altor gaze din acesta.
Azotul este folosit pe scară largă în industrie, dar inhalat printr-o mască de respirație provoacă o moarte lentă, gazul fiind utilizat în unele țări ca mijloc de eutanasie. Intoxicația cu azot este greu de stabilit drept cauză a unui deces pentru că acest gaz reprezintă aproximativ 78% din aerul atmosferic și nu lasă urme în organism.
Potrivit experților intervievați de Kommersant, în cazul piloților avionului prăbușit la Irkuțk, problema nu a faptul că oxigenul nu era pur. Specialiștii vorbesc aici fie despre lipsa oxigenului (hipoxie), fie excesul acestuia (hiperoxia), situație apărută probabil din cauza funcționării necorespunzătoare a sistemului de pregătire a amestecului respirator al aeronavei.
Hipoxia apare, de obicei, atunci când aeronava este depresurizată, iar potrivit experților, piloții pot detecta problema și încerca să o rezolve coborând aeronava la o înălțime de siguranță. În schimb, hiperoxia, adică suprasaturarea sângelui cu oxigen, îi poate lua prin surprindere. Aceasta nu permite eliminarea completă a dioxidului de carbon din organism și este catalogată de medici drept otrăvire cu oxigen. Se manifestă inițial prin tuse și dureri în piept, urmate în scurt timp de convulsii și pierderea cunoștinței.
Comunicarea cu echipajul avionului Su-30SM a fost pierdută duminică, la ora locală 17.50. În acest moment, piloții Maxim Koniușin și Viktor Kriukov, care făceau un zbor de probă, erau deja inconștienți, precizează Kommersant. În următoarele 30 de minute, directorul de zbor a încercat fără succes să-i contacteze prin legătura radio de urgență. Piloții nu i-au răspuns, dar în tot acest timp avionul de luptă s-a aflat în aer, zburând, cel mai probabil, pe pilot automat. La ora 18.19, a început să coboare brusc și s-a prăbușit peste o casă goală din suburbiile Irkuțkului, piloții fiind singurele victime ale accidentului.