Cozi interminabile la Direcția Apostilă a Ministerului Justiției, după ce autoritățile de la București au modificat, în această vară, regulile pentru depunerea cererii pentru acordare/redobândire/dobândire a cetățeniei române. Oamenii așteaptă de la 5 dimineața să-și poată apostila actele necesare pentru dosar, iar uneori sunt nevoiți să vină și a doua sau chiar a treia zi, pentru că programul de lucru al direcției este de la 8:00 până la 12:30. Reprezentantul Ministerului Justiției a venit cu precizări pe marginea situației create. Sursă.
„În ultimele 5 zile de lucru, la Direcția Apostilă au parvenit peste 4200 de cereri de documente apostilate, ceea ce în mediu reprezintă peste 1000 de cereri pe zi. Acest număr impunător este cauzat de situația creată în România, documentele care au fost emise de Guvernul român cu privire la cerințele de apostilare a actelor solicitanților de dobândire a cetățeniei române. Pentru comparație, Direcția apostilare recepționa în jur de 300 de cereri pe zi. Sarcina pe care o are la moment Direcția Apostilare practic s-a triplat.
În aceste condiții, cunoscând despre circumstanțele care au fost făcute publice ceva timp în urmă, Ministerul Justiției, prin intermediul Agenției resurse informaționale juridice, a anunțat concurs pentru a suplini posturile vacanțe disponibile. Din păcate, nu a existat un interes sporit față de aceste locuri vacanțe.
Pentru a completa personalul necesar, Ministerul Justiției a întreprins măsuri și a completat temporar posturile disponibile, la moment, acesta practic a fost dublat. Mulțumim și altor autorități care au dat curs invitației noastre pentru a remedia cel puțin temporar situația respectivă. Vom întreprinde și măsuri pe cale diplomatică, inclusiv comunicările cu reprezentanții Guvernului României, pentru a clarifica situația care a fost creată de aceste modificări, inclusiv care sunt condițiile clare de solicitare a acestei apostile. Înțelegem că ea este cerută atât pentru actele în original, cât și pentru copiile autentificate notarial”, a menționat reprezentantul Ministerului Justiției.
Acesta a făcut precizări cu privire la serviciul electronic: „Este disponibil deja practic 7 ani. Respectiv, Direcția apostilă a acceptat semnătura electronică încă din anul 2013. La moment, prin intermediul platformei apostila.justice.md este posibil de înaintat cererea de apostilare a documentului, fiind scanat nemijlocit documentul și fiind aplicată semnătura electronică. Îndemnăm cetățenii să utilizeze această opțiune, ea este conectată la un sistem informațional de care dispune Direcția Apostilă și care înregistrează cererile online, după care ele sunt procesate. Însă pentru a asigura un tratament egal atât pentru persoanele care vin fizic la sediul Direcției, cât și pentru persoanele care folosesc serviciile la distanță, am setat aceleași ore de recepționare a cererilor 8:00-12:30. Acest regim a fost setat cu o săptămână în urmă, anume pentru a asigura o balanță între numărul de cereri și capacitățile pe care le are la dispoziție Direcția Apostilă. L-am setat doar pentru o săptămână, pentru a vedea cum putem progresa în a procesa cât mai multe cereri și a exclude rândurile”.
„Pentru a depune solicitarea la distanță este nevoie să ai o semnătură electronică, este destul de simplu, este nevoie de prezența unui telefon mobil și a unui contract de prestare servicii telecomunicații electronice, cu certificatul de cheie privată, care se eliberează de către operatorii înregistrați. Îndemnăm cetățenii să facă uz de acest mecanism pentru a evita cozile care la moment sunt destul de mari”, a precizat reprezentantul Ministerului Justiției.
„Cu privire la rândul electronic, sistemul informațional când a fost dezvoltat inițial, în 2013 nu avea la dispoziție un astfel de mecanism. Acum se lucrează intens la acesta, pentru a stabili programările la distanță și pentru a oferi posibilitate cetățenilor să utilizeze cât mai eficient posibil timpul lor. Specificul apostilei este că la depunerea cererii de către o persoană, pot fi depuse 50-60 de acte pentru apostilare. Un exemplu, timp de o oră, 6 persoane au depus în mediu câte 60 de acte pentru a fi apostilate, ceea ce este mult mai mult comparativ cu cererile obișnuite, care parveneau la sediul instituției”, a mai adăugat acesta.
La mijlocul lunii august, Ambasada României în R. Moldova a anunțat că, pe toate documentele emise de autoritățile din Moldova, depuse în cadrul procedurilor administrative de acordare/redobândire/dobândire a cetățeniei române, este necesar să fie aplicată apostila prevăzută de Convenția de la Haga, din 1961, cu privire la suprimarea cerinței supralegalizării actelor oficiale străine.
Documentele necesare a fi prezentate în cadrul procedurii de depunere a jurământului de credință față de România nu trebuie să fie apostilate.