Politică

Lupta pentru gările auto continuă. Contractul de concesiune e reziliat, dar multe gări și stații sunt vechi și distruse

După cinci ani de concesionare a gărilor și stațiilor auto, contractul dintre Agenția Proprietății Publice și compania privată a fost reziliat. Statul a invocat că agentul economic nu a reușit să-și onoreze obligațiunile contractuale, pe care și le-a asumat. Printre altele, era obligat ca, timp de trei ani, să renoveze toate cele 30 de gări și stații și să creeze infrastructură modernă. Însă, doar o treime din clădiri au fost reparate, transmite sursa

Supărați că agenția a rupt contractul, acționarii s-au plâns în judecată, urmând ca în martie să fie mai clară situația. Invocă și o notă de plată de circa 120 de milioane de lei. Între timp, Agenția nu stă pe loc și insistă să readucă gările în posesia statului, care, în lipsa unei decizii de judecată, continuă să fie gestionate de agentul privat. Cum se va sfârși povestea vom afla, mai devreme sau mai târziu. Până atunci, vă invităm la o călătorie prin câteva gări auto din țară. 

Epopeea gărilor auto începe în 2018 atunci când, pe 12 septembrie, printr-o hotărâre a Guvernului Filip, s-a decis ca gările și stațiile auto să fie transmise în gestiune unei companii private pe o perioadă de 25 de ani. Partenerul privat era obligat să plătească pe perioada contractului, în bugetul de stat, peste cinci milioane de lei anual. Investitorul și-a asumat responsabilitatea ca, după expirarea contractului de parteneriat, să transmită în proprietatea statului toate bunurile, inclusiv cele reconstruite.

Două luni mai târziu, s-a aflat cui i-a revenit în concesiune rețeaua de gări și stații auto. Este vorba de o asociație compusă din: SRL „Gările Auto Moderne”, o întreprindere înregistrată cu două zile înainte de a depune oferta, Ex factor SRL, cunoscută în Republica Moldova datorită activității în domeniul construcțiilor, și Lluka Muco un cetățean american. La acea dată, Agenția Proprietății Publice a refuzat să facă public contractul de concesionare, motivând refuzul prin faptul că, există „clauze de confidențialitate”. Totuși, prin contract, în primii trei ani agentul economic era obligat să modernizeze aceste autogări, lucru ce nu s-a întâmplat.

Conform contractului, în anul 2019, partenerul privat urma să investească 35 milioane lei în modernizarea gărilor din Ceadâr-Lunga, Comrat, Cantemir, Căușeni, Leova, Taraclia, Ștefan-Vodă și Vulcănești. Acționarii companiei s-au schimbat de câteva ori, iar din primii fondatori nu a rămas niciunul. Concesionarea dubioasă a fost deseori subiect de dezbatere inclusiv în Parlament. A fost formată și o comisie de anchetă, în 2019, care a solicitat, în cele din urmă, demararea procedurilor de reziliere a contractului.

Urmare acestui raport, la trei ani distanță, în august 2022, Agenția Proprietății Publice a reziliat contractul. Acest lucru presupune ca toate autogările să revină în administrarea statului. Cu toate astea, întreprinderea de stat, care ar trebui să preia autogările, este în insolvență, fapt ce nu permite momentan gestionarea și buna funcționare a acestora, declara recent Eugeniu Cozonac, pentru Ziarul de Gardă. De altfel, acesta a fost demis din funcție chiar săptămâna aceasta. Partenerul privat, care s-a angajat să modernizeze gările, a acționat în instanță Agenția Proprietății Publice, nefiind de acord cu decizia. Singura reacție publică, ce a urmat după rezilierea contractului de concesiune, a fost cea a Oksanei Demcenko, unul dintre acționarii companiei „Gările Auto Moderne”. Venită din Ucraina, aceasta a intrat în afacerea gările auto din 2019. Conform spuselor ei, statul a câștigat în jur de 200 de milioane de lei taxe și din investițiile făcute în infrastructura rețelei de gări auto. „Considerăm că Agenția Proprietății Publice nu a avut vreun argument și bază legală a de lua o asemenea decizie. În contractul de concesionare este stipulat clar că poate fi reziliat dacă există încălcări majore. Astfel de încălcări nu au fost și nici nu au cum să fie. Chiar și dacă erau, contractul putea fi anulat doar după o decizie de judecată. Dar nici această decizie nu există. Considerăm că Agenția Proprietății Publice a dat dovadă de o atitudine tendențioasă și subiectivă în raport cu noi, investitorii.”, susține Demcenko. 

Am mers și noi pe urma „modernizărilor” și ce am descoperit e de …plâns. Prima oprire am făcut-o la autogara din orașul Ștefan-Vodă acolo unde, am avut impresia că ne-am întors în timp. Clădirea nu are nimic modernizat, doar acoperișul este refăcut. În schimb, tavanele sunt găurite, iar pe pereții care stau să cadă, sunt prinse câteva camere de supraveghere semn că, pe aici există și câteva urme de modernism. Femeia responsabilă de vânzarea biletelor nu a vrut să discute cu noi, fiind chiar „supărată” pentru că am deranjat-o. Oamenii care folosesc această gară sunt dezamăgiți de condiții, nu am găsit nici măcar unul care să fie bucuros de cum arată zona. Lipsesc până și cele mai elementare servicii.

Nici agenții economici care funcționează în interiorul gării nu sunt bucuroși de condițiile de aici, fiind nemulțumiți în special de frigul din perioada rece a anului.

În spatele gării actuale, se ridică o construcție nouă care, se pare că a fost oprită din dezvoltare. Când și în ce condiții se va relua lucrul, rămâne de văzut.

Venind spre Chișinău, ne-am oprit la gara auto din Căușeni. O gară nouă, construită de la zero, în care este amenajată sala de așteptare încălzită pe perioada rece și dotată cu sistem de aer condiționat, camera pentru mame și copii, blocuri sanitare care, practic nu există în majoritatea autogărilor din țară. Accesul pentru persoane cu dizabilități este asigurat. Șoferii care fac curse din această gară spun că totul e bine deși au și anumite supărări. Anenii Noi. O altă gară, alți oameni, alte nemulțumiri. Și autogările din Chișinău întâmpine probleme. Gara de sud-vest, care oferă curse inclusiv în România, este reabilitată parțial. Cu toate astea, fațada clădirii vechi nu este refăcută. Aici e o gară aglomerată și funcționează o singură casă de bilete. E amplasată afară însă și nu este clar din ce cauză cele din interior nu oferă servicii. Am încercat să aflăm de ce nu funcționează casele din interior, dar ne-am lovit de tăcerea angajaților și de un perete de sticlă…la propriu.

Ne mutăm spre nordul țării. La Soroca, mai exact. Un telespectator fidel a mers la gara din oraș și a surprins starea jalnică în care se află clădirea și peronul. Și în timp ce partenerul privat susține că a investit în modernizarea gărilor și stațiilor circa 120 de milioane de lei, conform Agenției Proprietății Publice ar fi vorba doar de 90 de milioane de lei. Acum, după ce a fost reziliat contractul, dacă se va demonstra cu acte confirmative, ca partenerul privat a făcut acele lucrări, statul va întoarce sumele investite. Tatiana Savva, directoare-adjunctă la APP, declară următoarele: „Noi avem un raport care este sub 100 de milioane de lei. Vreau să declar, cu toată responsabilitatea, că dacă agentul va prezenta documente confirmative pentru investiții, vom returna sumele în maximum 30 de zile.” 

Deși contractul a fost reziliat, gările și stațiile auto continuă să fie administrate de partenerul privat. Ședința de judecată, la care se va decide  soarta acestora, este programata anul viitor, în luna martie. Până atunci, Agenția are o foaie de parcurs pe care încearcă să o urmeze.  „E vorba si de alegerea celei mai bune opțiuni.”, spune Savva.  

Acest proiect a fost pornit, sperăm, în interesul oamenilor și mai puțin a afaceriștilor. Care va fi finalitatea, e greu de spus la momentul de față. Autoritățile ar urma să dea dovadă de responsabilitate în gestionarea și reabilitarea gărilor auto pentru că, acestea reprezintă  puncte de interes economic și bineînțeles, asigură o infrastructură de transport pentru cetățeni. Poate procesul de modernizare a gărilor auto s-ar scurta, dacă persoanele responsabile de gestionarea acestor gări ar coborî din mașinile persoanele și ar face o cursă cu autobuzul spre Ștefan Vodă ori spre Soroca și alte gări deplorabile. Ar putea să aștepte câte o oră în frig sosirea microbuzului și, bineînțeles, dacă-i apucă nevoile personale, să intre în toaleta acestor gări.

#gările_auto #distruse #infrastructură_modernă #reparație

Related Articles

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Back to top button