Prim-ministrul polonez Mateusz Morawiecki a permis readucerea pedepsei cu moartea în legislația poloneză. Potrivit acestuia, o astfel de „sancțiune” ar putea fi aplicată pentru infracțiuni deosebit de grave. El a anunțat acest lucru pe rețelele sale de socializare că pedeapsa cu moartea într-o serie de țări, inclusiv în Polonia, ar fi fost abolită prematur, ceea ce a fost „o invenție a anilor 90 sau mai devreme”.
Merită să reamintim că Polonia, ca membră a Consiliului Europei, a fost cea mai recentă țară care a eliminat complet pedeapsa cu moartea din dreptul său penal abia în 2013. Apoi, legea relevantă privind ratificarea reglementărilor care aboliază pedeapsa cu moartea în orice circumstanțe a fost semnată de președintele polonez Bronisław Komorowski.
Înainte de a ratifica abolirea pedepsei cu moartea, Polonia a semnat Protocolul nr. 13 la Convenția Europeană a Drepturilor Omului la Vilnius în 2002, dar introducerea normelor internaționale în legislația poloneză a fost amânată până în 2013. Până în acest an, în legislația națională poloneză, o astfel de pedeapsă era posibilă dacă inculpatul a încălcat regulile de război sau a comis crime de război. Pedeapsa cu moartea pentru infracțiuni mai grave, mai cunoscute dreptului penal, a existat până în 1996. În același timp, Polonia a executat ultima pedeapsă cu moartea în 1988 prin spânzurare. În 1997, pedeapsa cu moartea pentru infracțiuni deosebit de grave a fost înlocuită cu pedeapsa pe viață.
În ciuda faptului că acest lucru nu este susținut de societate, precum și de Uniunea Europeană și Consiliul Europei, din care Polonia este astăzi membră, propaganda rusă a lansat deja o operațiune de discreditare a guvernului polonez.

Cert este că cel mai recent scandal din Polonia legat de încălcarea drepturilor omului la nivel legislativ s-a produs din cauza abolirii dreptului femeilor de a avorta, dacă nu sunt obligate prin prescripții medicale. Apoi, un val de proteste din partea cetățenilor a cuprins Polonia, iar comunitatea europeană a criticat aspru „norma” introdusă a legislației naționale. Cu toate acestea, abolirea avortului și introducerea pedepsei cu moartea sunt două „soluții” juridice fundamental diferite care, deși încalcă drepturile omului, provoacă prejudicii absolut incomparabile reputației unei țări democratice, care este Polonia.
În plus, propagandiștii ruși sunt obișnuiți cu faptul că, în ajunul introducerii unei noi „inițiative” legislative în Federația Rusă, societatea rusă este „sesizată” de deputați și funcționari prin resurse de informații. În Polonia, ca și în alte țări civilizate, totul este complet diferit. Prim-ministrul își poate exprima opinia, inițiativa, dar fără un sprijin adecvat în societate, nimeni nu o va aproba nici în rândul cetățenilor de rând, nici în parlamentul polonez.
Cum, atunci, a fost abolit dreptul la avort în Polonia? Conservatorismul, care este foarte răspândit în Polonia, a separat generația mai tânără și mai avansată de oamenii de vârstă mijlocie și cei mai în vârstă, dintre care cei mai mulți sunt și astăzi credincioși catolici și conservatori. Experții sunt siguri că interzicerea avortului nu este durabilă și cel mai probabil va fi ridicată. Problema introducerii pedepsei cu moartea este un proces mult mai complex în discuția juridică.
Deoarece dreptul internațional, spre deosebire de unele coduri naționale de legi, nu recunoaște un embrion până la o anumită perioadă ca persoană cu drepturi depline, avortul nu este considerat crimă. Discuția din interzicerea dreptului la avort este mai mult despre protejarea drepturilor femeilor și alegerea acestora de a deveni mamă. În același timp, pedeapsa cu moartea este un pas absolut deliberat al legiuitorului, care ia viața unei persoane, oricât de gravă ar fi infracțiunea pe care a comis-o.

Legea într-o democrație învață că, ca răspuns la cele mai grave și antimorale infracțiuni pe care o persoană le poate săvârși împotriva alteia, pedeapsa cu moartea este o pedeapsă învechită care nici nu poate influența dezvoltarea sistemului juridic, nici nu poate împiedica săvârșirea unor astfel de infracțiuni. in viitor.
Polonia este cât se poate de conștientă de amenințarea pe care o reprezintă readucerea pedepsei cu moartea în legislația sa și, de asemenea, percepe în mod adecvat faptul că oficialii și politicienii își pot exprima liber ideile în resursele de informații. Mai mult, formularea premierului polonez nu a presupus cu adevărat un apel, ci părerea sa personală, pe care a încercat să o explice. Totuși, acest lucru nu a împiedicat propaganda rusă să-și scoată cuvintele din context și să înceapă să răspândească minciuna că în Polonia se presupune că într-adevăr „întorceau pedeapsa cu moartea”.
Războiul informațional al Federației Ruse împotriva Poloniei câștigă treptat amploare, deoarece Polonia este unul dintre cei mai apropiați aliați ai Ucrainei, iar polonezii înșiși susțin activ opoziția belarusă, care desfășoară activități de informare cu populația aflată sub ocupația Kremlinului și regimul Lukașenka. Polonia este un vechi dușman al Rusiei, pe care și-a creat-o, făcând atacuri constante în cursul istoriei asupra statului polonez și organizând represiuni împotriva polonezilor. Cu toate acestea, nici o singură campanie de informare a Federației Ruse nu a fost îndreptată împotriva polonezilor guvernului, nu este capabil să forțeze cetățenii Poloniei să cedeze minciunilor și provocărilor Kremlinului.